Hållande av apport

147106-54

Oscar ser ut som om han tycker att detta är superroligt! Inte alls faktiskt. Om han hade fått springa iväg o leka med den så hade han nog tyckt att den var rolig eller ligga o tugga på men inte bara sitta o hålla den. Han är ganska rolig när man lägger ut den och säger apport för då tar han den i klumpen vilket man inte skall göra men om jag ger kommandot hämta så tar han den på mitten, lite skumt för detta är inget jag har börjat träna förrän nu! Men det kan ju var gammal tröning som ligger bakom!!

Vi lär ju få jobba på kontakten när det gäller hållandet för som ni ser på bilden så är det mest ett gloende i golvet o kom och hjälp mig att dö uttryck hos Oscar när han håller apporten.  Detta får vi träna och försöka hitta nåt sätt som gör det jättekul!!!

Helgen kommer att bli fullspäckad iallafall. På lördag blir det blomsterplantering i vår trädgård fast jag inte tycket att det är kul!!! Sedan på söndag är det dags för andra kurstillfället på vår apporteringskurs och jag hoppas nu att Oscar skall bete sig bättre än förra gången efter all träning vi har lagt ner dessa två veckor, efter detta bär det av till Reving för valpkurs, jag kommer att bli helt sjuk av valplängtan, fyra flattevalpar, men nej, nej nu är det Oscar som gäller och jag kommer att  vänta minst två år innan det blir valp här hemma igen (inbillar jag mig nu iaf:)

Träningsavlutning, viltspår och trädgårdsarbete

Idag var det sista träningen på min allmänlydnadskurs. Heinz hade byggt upp en bana som var en blandning av Lydnad, rallylydnad och agility! Och det var inte bara det att det var en bana vi skulle klara av utan det var staffett också!!! Oscar skötte sig utmärkt, hade honom lös hela tiden och det var hundar överallt med inkallningar och sitt kvar på alla håll. Detta var en rolig avslutning och man fick bevis på att det verkligen har hänt något med träningen och framförallt har det hänt mycket med Oscar och mig sen i tisdags!! Inte bild från idag men fån ridhuset.

image53Oscar ligger passiv

När vi var färdiga i Skivarp körde jag och hämtade barnen för att åka ut till spårgänget i skogen. Lasse hade varit sååå snäll och lagt ett viltspår till mig och Oscar. När vi kom fram till skogen var de andra i full gång med spårandet och när det väl var Oscars tur var han jätteladdad, han tog spåret i början men sedan tappade han bort det för han eldar på för mycket så jag får nog börja bromsa honom lite. När spåret sedan svängde lite grann så fick han klöven i nosen och sökte med nosen i luften raka vägen fram till den. Inte helt bra men nästa gång skall jag lägga ett helt rakt spår igen så att han inte börjar söka utan spårar med nosen i backen.

När alla spårat färdigt var det dags att fika. Susanne och Christian hade tagit med sig engångsgrillar så det blev grillad korv med bröd och det är alltid jättegott att äta utomhus. Oscar la jag vid ett träd med koppel på men obunden och det gick jättebra. De andra hade också sina hundar ute förutom Carro som hade Ebba i bilen. Oscar låg fint på sin plats och försökte bara resa sig nån gång vilket är en enorm förbättring.



147106-52Elin o Eric i äppleträdet.

När vi kom hem stack Elin till en kompis och jag och Eric tog en tupplur på soffan, man blir trött av vårluften!! Sedan gick vi ut i trädgården och jag klippte äppleträdet. Elin och Eric provklättrade det när jag var färdig. Nu blir det soffan resten av kvällen!!!!

Privatträning hos Heinz

image50

Idag var det dax, Oscar och jag skulle till Heinz o träna för honom privat. Vi skulle försöka få Oscar att förstå att det faktiskt är matte som bestämmer och att jag ledaren i flocken. Vi tränade och tränade och nu är jag och Oscar HELT slut. Nu gäller det att jag är konsekvent och att jag inte tjatar ihjäl Oscar utan har jag sagt kommandot en gång så är det då det gäller inte när jag har sagt det 20 ggr. (eller var det inte så Cilla???)

Idag har jag även varit och lämnat Emma i Eslöv hos hennes passematte för hon skall snart löpa så det blir lugnare för mig, Oscar och framförallt Emma. När jag stannade bilen så kunde inte Emma komma in fort nog till passematte och när jag gick ut och dörren stod öppen så stod hon så långt in i hallen hon kunde för att jag inte skulle ta henne därifrån. Emma fullkomligt älskar att vara där så nu får hon vara på "semester" ett tag!!

Apporteringskurs

Idag var det start för Oscars och min apporteringskurs som vi skall gå under våren. Oscar i ny miljö med många nya hundar betyder kortslutning i hjärnan, kontakt vad är det!!!?!?!?! Nåja lite jaktlydnad skulle vi köra efter vi hade haft en liten teorigenomgång. Oscar helt onåbar och ville bara ha nosen i backen, med retriverkoppel på hunden kan ni kankse tänka er hur mina händer ser ut nu. Nästa gång blir det vanligt koppel under jaktlydnadsträningen och sedan retriverkoppel vi apporteringsträningen!!
Vi skulle sedan testa lite markeringar och dessa gick bra, helt plötsligt börjar Oscar fokusera och jobba bra!! Han hämtade dock in någon dummy lite slarvigt så nu har vi i läxa att hålla fast fint mitt på dummyn, fick även tipset att tejpa in "flörpen" som sitter på sidan så kan han inte ta den snett!!
Oscar är ganska trött men vi passade ändå på att träna lite "håll fast" i hallen här hemma!!


Jag lyckades tom fånga det på bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Vilken hund!!!!!

Ibland vill man sälja dem och ibland kan de bara göra en såååå glad. Träffade Kia (Oscars uppfödare) och Sara m Sudden idag på Spillepengen!! Kia la ut ett sök till Oscar som han inte såg. Han plockade in dummiesarna (?) jättefint bra tempo ut och in ( ialla fall innan han blev lite trött) Sedan skulle Sudden få göra ett sök med vilt. Duvor änder, kråkor och en trut. Vi provade att släppa ut Oscar och han sprang rakt fram till truten som kändes gigantisk, Oscar försökte plocka upp den men fick inte riktigt grepp om den så han kom aldrig in med den, men detta var första gången han tog fågel i munnen sen jag fick honom så jag tyckte att det var jättebra! Sudden gjorde ett fint jobb och plackade in resten. Sedan provade vi att skicka Oscar på markeringar med vilt och då tog han den i munnen och kom in till mig med den, han fick vila när Sudden körde en markering och sedan provade vi igen och han sprang rakt på den och tog den i munnen, men han hittade något som luktade gott på vägen och släppte för att nosa lite men Kia tog upp den och kallade på Oscar som tog den och kom in till mig med den också. Jag var jättenöjd med detta eftersom det var första gången han tog vilt med mig och att han bara sprang ut och tog det helt spontant var helt otroligt. Sedan gick Kia iväg och sköt två skott och Oscar brydde sig inte ett dugg.. Det var jättebra att träna på Spillepengen för där finns en skjutbana så det sköts lite då och då under träningen och det var super för Oscar.

Tyvärr hade ju klantiga jag glömt kameran hemma så jag har inga bildbevis på denna lyckade träning men jag har vittne!!!!!!!!!!
Snacka om att vi e taggade inför morgonens jaktkurs!

image46

Ingen bild från idag men en glad hund i solen i alla fall.

Torsdagsträning

Igår var jag med Emma och DoggyMalin i Skivarp på träning "alla hjälper alla". Jag stod med Oscar och tittade på när de andra tränade en efter en och detta var ju ypperlig träning för honom i att vara passiv!! Det var dock inte helt lätt då det hade varit en höglöpande tik i ridhuset innan. Han ville inte annat än att ha nosen i gruset hela tiden. Oscar var nästan helt slut när det blev vår tur så vi körde bara lite kontakt och fotgående.

image47




Det är oerhört nyttigt att titta på när andra tränar och prata om hur man skall träna med olika hundar. Vi har också bokat in en privatlektion hos Heinz på tisdag så att vi kan träna lite utan störningen av andra hundar. Oscar var HELT slut när vi kom hem och det var jag också


Sökträning i vårsolen

image45
Elin fotograferade när Oscar gjorde ett avlämnande

Idag gick Elin och jag ut med Oscar och tränade lite sök och linjetag. Elin la ut dummies i ett sök till Oscar samtidigt som jag tränade lite fot och sitt kvar. När vi sedan gick mot sökområdet visste Oscar precis vad som väntade för han försökte tjuva men ack vad jag blev glad när han stannade på mitt STANNA!!!! Oscar hämtade in 5 dummies och sedan gick jag ut och hämtade in den sista ( för det har vi läst på pojkarna vovs blogg att man skall göra, tack för tipset Sara:)

Sedan körde vi två linjetag och de gick bra. Hem gick Oscar lös och han gick jättefint!

När vi sedan kom in så skulle Elin cykla och köpa jordgubbssylt och då ville hon att jag skulle följa med och då passade jag på att ta med Oscar så kunde vi träna passitivitet utanför affären med störning. När vi gick hemåt så hamnade vi precis bakom en ridgebck som bor här i byn (Enzo 10 mån ung) Han gick framför oss med sin matte och hon tränade på att få honom att gå framåt utan att titta bak på Oscar och jag kunde passa på att träna med Oscar så att han inte gjorde "utfall" eller drog iväg med mig i kopplet. Jag var possitivt överraskad, han skällde inte och gick nästan fint brevid mig hela tiden. Sedan ställde Enzos matte och jag oss för att prata lite och det blev ju lite passitivitetsträning då också, vi passar på att göra det så ofta som möjligt. Det var inte helt bra idag men med mer träning så skall nog det också gå. 

Idag var jag väldigt nöjd med min hund och igårkväll var han till salu väldigt billigt efter att vi hade kört igenom allmänlydnadspasset på Oxie BK, vi skulle kolla av våra hundar i instruktörsutbildningen!! Han var helt oregerlig och inte alls nåbar, det enda som funkade var inkallningen av någon konstig anledning. Ja jag vet detta var säkert mest mitt fel men fy vad dåligt det gick! Men det är väl detta som är tjusningen med hundträning, eller?? 


Prmenad i Genarp och träningsuppdatering

Promenad i Genarp

Emma fångade Oscars profil när vi satt och tränade passitivitet i Genarp igår Lördag. Vi har börjat gå promenader med Oscar och Henke så att de så småningom skall kunna vara i samma rum utan att gruffa mm. Promenaderna har det hittills blivit två av och det går över förväntan... Sedan var det perfekt att träna passitivitet när barnen stojar och leker på likplatsen, snacka om störning

Genarpspromenad

Oscar och jag från vår snygga sida!!!!!! (eller???) Emma var fotograf och tyckte att detta var ett bra bildobjekt!!

Idag har vi varit och tränat i Skivarp igen och idag fick jag uppleva Oscar på ett sätt som jag inte har sett innan. Vi har ju haft våra diskussioner med Oscar under träningen men idag var han duktig. Det var dock andra hundar som testade lite gränser idag och när de hade sina diskussioner så blev Oscar jättelåg och lite avvaktande han tog åt sig av alla nej runt omkring så jag fick köra peppning och leka mycket med honom idag. Men det är mycket lättare att jobba med honom nu än vad det var innan vi började kursen!! tyvärr missar vi kursen nästa vecka men det är för att vi har vår första träning

Träningsdax igen

image41

Då har det varit träning i Skivarp igen. Idag måste jag säga att det gick bättre än vad jag hade kunnat tänka mig!!!
Inkallningen funkade, platsliggning funkade och sitt kvar funkade. Vi gjorde även en ny övning idag och den innebar att vi la hundarna i en ring och gick först framför och bakom, sedan gick vi ett halt varv efter varandra! Hundarna tyckte nog att vi var helt knäppa för de bara låg och tittade på oss som om vi var helt dumma i huvudet.. Sedan gjorde vi samma sak fast med hundarna sittandes och det gick också jättebra. Efter detta skulle vi hoppa hinder, första gången gick jag med Oscar brevid mig överhindret, andra gången sa jag hopp innan jag var framme och han hoppade och väntade in mig, tredje gången gjorde vi ett hopp så som det skall vara i ettan och det satt som en smäck. Satte Oscar gick runt hindret och ställde mig gav kommandot Hopp då hoppas Oscar hindret och sätter sig brevid mig precis så som han skall göra!!!! Gissa om jag var stolt?!?!?!

På eftermiddagen var vi ute på klubben och tränade passitivitetsträning med Jannice och Susanne som jag går instruktörsutbildningen tillsammans med. Vi fick tips av vår handledare i utbildningen igår hur jag skulle träna passitivitet med Oscar eftersom han har svårt för detta. Gå ut på ett gärde eller fält och ställ dig håll hunden i kopplet och ignorera den totalt, när hunden sätter eller lägger sig får den beröm!! Detta kan ta hur lång tid som helst så det gäller att vara beredd på att stå där ett tag!! Jag provade på kvällspromenaden igår då det var helt underbart väder, helt vindstilla. Det tog då ca 10 min för Oscar att fatta vad det var han skule göra, På klubben tog det LÅNG tid men det kan ju bero på att störningen var STOR med tre tikar som löpte och en som precis löpt färdigt.

Tittar jag tillbaka på denna dagen så kan jag inte annat än att vara nöjd! Var nästan så jag undrade i morse på träningen om Oscar var sjuk eftersom han var så lugn!! Det fick jag dock bevis på i em att han inte var då han var sig själv igen!! Bilden är inte från idag för idag använde vi minsann inte koppel en enda gång!!!!!!!!!!!!!!!