Jakt (på riktigt)

Idag fick vi följa med Susannes kompis som skulle ut o jaga duvor. Emma och jag var uppe i ottan för det var samling i Eslöv 06.15 (puhhhu). Det var med spänd förväntan vi åkte för att se hur våra fina hundar skulle reagera i skarpt läge.

147106-224
Måste jag verkligen posera med duvan i munnen oxå???

Väl framme och utställda på våra platser och skyttarna på sina väntade vi bara på att duvorna skulle vakna och flyga ut för att äta frukost, men väntar gör vi nästan fortfarande för det var inte många duvor det kom. De få som kom flög högt så det var inte lätt för skyttarna.

147106-222147106-221
Passitivitetsträning med skott är bra


Två duvor träffades dock och Henke fick börja med att söka upp en som var skadeskjuten, det gjorde han med bravur. Oscar fick en ganska lättapporterad duva som låg mitt ute på åkern väldigt synlig, han var dock lite låg och även om han fått nosa på Henkes duva så blev han lite osäker på vad han skulle göra så jag fick gå med honom ut och stötta honom. När han väl fick den i nosen så tog han upp den med det samma och bar in den fint. Skotten berörde Oscar på ett lite konstigt sätt men det hade säkert lite med adrenalinet att göra, han satt dock passiv fint under hela jakten ( ett litet pip när han hörde Emma vissla med pipan på Henke men det var allt).

147106-220
Ser ni honom med sin duva?

147106-223
Lite suddigt men matte e glad



Vi hade en duva till som skulle letas upp så jag skickade Oscar att söka efter den, iom att han var lite osäker i situatinonen så lyssnade han fint på mina kommando som stoppsignal och mina dirigeringar. Tyvärr hittade vi inte den duvan, men han fick hålla den som han tagit innan när vi kom tillbaka. Även om han inte fick nåt med sig in så jobbade han på fint och han är ju inte den som tar sig så mycket av att gå ut även om han inte hittade något.

Det var en helt enorm känsla att vara med på praktisk jakt med hundarna, Oscar var inte stressad på det sätt som han varit förr vid jaktträning utan skötte sig bra tyckte jag, det var ju trots allt första gången för honom mig veterligen, tror inte att han varit ut på praktisk jakt tidigare.

Spårdax igen

Idag var det åter dags för ett spår. Malin och jag träffades i Genarp och körde ut till skogen för att lägga spåren. Vi hamnade i en nässeltät skog men man måste ju testa alla underlag så det var bara till att promenera ut:)

När spåret hade legat ca 1,5 h så var det dags att gå spåret, då hade vi även varit och hämtat Emma och Henke. Malin och Fido började med sitt spår och det gick jättebra. Sedan var det dags för Oscars tur, han har varit på tårna den igårkväll när jag tog fram blod och klöv, får försöka smyga ut det i fortsättningen. Han stressade i bilsen redan när vi la spåren så man kan lugnt säga att han var taggad. Han började bra men jag fick bromsa rejält sedan irrade han runt rätt mycket, tyvärr tappade jag linan och då hann jag inte i fatt honom han följde spåret fint men det gick alldeles för fort när jag inte höll i linan. Jag är sådär nöjd med spåret idag, hade man haft närmre till skogsmark så hade han fått vara hemma när jag la spåren men nu finns det tyvärr i Hjärup med omnejd:(

Henke gick sitt spår kanon idag mycket bättre än förra gången, tänk om han kunde smitta av sig på Oscar lite, det är verkligen två vitt skilda hundar.

Efter spåret blev det fika på Genarps kondis, tack för fikat Emma du e go du:)

Oxå lite bildbevis såklart

147106-217
Klara färdiga gå!!!!!!!!!!!

147106-218
Ut i nässelskogen, Oscar brydde sig inte om underlaget och det är ju alltid bra

147106-219
Stolt gick han tillbaka till bilen med klöv i munnen

Varning för valpbilder

Idag var det då äntligen dags för vår tripp till Flathult och Anneli. Vi startade med att försova oss då vår "väckarklocka" sov hos familjen Jörgensen i Genarp, så det var snabbt upp ur sängen och in i duchen och efter en halvtimme var vi iväg. Väl framme på Flathult så fick vi träffa Åttan och Japans valpar, de var ute i det fina vädret för andra dagen i rad och när man kom in till dem så kom de direkt farande och skulle undersöka oss. Alla valparna var jättefina men det finns någon eller några som "lystrade" till Zolo. Där var en speciell valp som försökte fånga vår uppmärksamhet hela tiden, han busade och visade upp sig för oss, när de andra valparna gick o lade sig och var trötta så fortsatte han tills han var övertrött och gick runt och pep för han inte kunde komma till ro. När han sedan väl la sig så sov han som en stock. Vi har dock inte valt valp än utan det skall Anneli hjälpa oss med men motsvarar han våra förväntningar i fortsättningen så blir det kankse han som blir Zolo:)

Här kommer lite bilder från dagen, titta o njut för 5-veckors valpar är HELT underbara (förutom sylarna till tänder) 

147106-207
Titta nya ben att kolla in grabbar!

147106-208
O smaka på:)

147106-209
Pappa Japan hos pappa Jesper

147106-210
Jesper gosade minsann också med valparna

147106-211
Jag ligger här o solar mig lite

147106-212
Här var det skönt och vila

147106-213
E jag söt eller e jag söt???

147106-214
Zolo??????????????????

147106-215
Puss på dig ses om tre veckor kankse. (obs kolla valpmagen:)

147106-216
Nu e tom jag trött.

Vilken dag det blev nu är vi trötta, tur att Oscar har fått busa av sig hemma hos fam Jörgensen, tack så jättemycket för hjälpen Emma, Jimmy o barnen:)

Henkevakt

Idag är familjen Jörgensen och hälsar på valparna så idag tillbringar Henke dagen här hos oss. Vi började morgonen med en promenad, lika bra att ta båda hundarna på en gång övning ger färdighet och det dröjer ju inte länge nu innan det alltid är två hundar här.

Det är helt otroligt att Henke kan vara här tillsammans med Oscar om man tänker tillbaka ett halvår, då var det gruff och morr mellan dem men nu kan de dela soffa, ben vattenskål och allt möjligt det är sååå härligt att se. När de hämtar Henke ikväll tar de med sig Oscar hem till sig så vi kan åka i lugn o ro imorgon. Längtar längtar!

Har fått valprapport från Emma och valparna är supersöta enligt henne och jag tor definitvt inget annat, har tom fått en förhandstitt via mms, dagens teknik är underbar ibland:)

Här kommer lite bildevis från dagens promenad.

147106-203
Eric klarar av att gå ut med Oscar

147106-204
Två hundar i en hand, övning ger färdighet!!

147106-205
"här"gående med två hundar

147106-206
Elin har börjat få prova att cykla med Oscar, han skall ju övergå i hennes ägo när hon fyller 10 år (om två år)


 


Stygnen tagna o viltspår

Igår tog vi stygnen på Oscar, eller inte vi utan djursjukvårdarna på djursjukhuset! De tittade och tyckte att det såg jättefint ut, men när stygnen skulle tas blev de väldigt paffa då det bara var ett stygn:) När stygnet väl var borta fick vi gå hem igen, de påpekade dock att det INTE var vanligt med en flat som låter bli sår som är sydda, inte annat än att man blev lite stolt över sin hund. Tänk vad glad man kan bli för världens struntsak när man har hund:)

Idag har jag gått långt, började morgonen som vanligt med en promenad till Elins skola och sedan vidare till Erics dagis, väl hemma igen åt jag frukost. Oscar fick vara själv hemma när vi var och handlade. Hemma från affären så bytte jag kläder och sedan bar det ut till skogen med "nyskjutna" hjortklövar. Jga la ett spår som gick över stigar och småbäckar och till slut så blev det nog minst 600 m, jag var rejält slut när jag var färdig. Hämtade Emma och sedan tog vi en kebab till lunch. Gick en tur med hundarna satte in Oscar i bilen och så tog vi med oss Henke till spåret. Henke går lugnt och metodiskt till väga i sitt spår, ringade lite emellanåt men tyckte att han gjorde ett bra spår, det var ju ett tag sedan sist.

När det väl var Oscars tur så var han väldigt laddad, känns som all lydnad bara runnit av honom nu när han har vilat. Oscar tog spåret fint men emellanåt så ringade han också han har så bråttom att han blir av med spåret emellanåt, försöker bromsa men känner ibland att man stör mer då. När vi väl kom fram till klöven kan jag säga att jag var HELT SLUT, jag hade ju då gått denna sträcka tre gånger. Oscar bar dock klöven stolt hela vägen till bilen med mig i släptåg, kan säga att benen kändes som två betongklumpar:)

Lite bildbevis blev det men vi hade nog hittat på något konstigt med kameran så det blev lite suddig, men bättre än inget.

147106-201
Precis i början av spåret hängde jag med iaf.


147106-202
Oscar trött och glad när han hittat klöven.


Imorgon skall vi vara hundvakter åt Henke då familjen Jörgensen skall till Flathult på valptitt. På kvällen kommer de och hämtar Henke men tar även Oscar med sig så skall Oscar tillbringa söndagen i Genarp så vi kan bege oss till Flathult för att se om vi kan hitta Zolo, kommer ju inte att välja valp än men det skall bli SÅÅÅÅ kul att få se valparna på riktigt, sen blir det tre LÅÅÅÅNGA veckor tills det är dags att hämta hem honom. Kan lova att det blir en ordentlig puppieupdate på söndag.

Kastreringsrapport

Vet att det är många som undrat hur Oscar har det efter sin kastrering men jag har helt enkelt inte orkat blogga så mycket denna veckan.

Oscar lämnade jag på djursjukhuset i Malmö i måndags morse klockan åtta, han traskade glatt iväg med sköterskan och gav inte ens matte ett ögonkast, snyft, hihi ganska skönt ändå att ha en framåt och glad hund. Vid halv ett ringde veterinären som gjorde kastrationen och sa att allt gått bra och att jag kunde komma o hämta honom vid halv två tiden. Tror nog att jag var på djursjukhuset 13.30 PRICK ville ju inte låta mammas älskling vänta i onödan:) Det var en groggy och lite småförvirrad Oscar som stod i rummet med tratt på, han såg inte jätteglad ut precis. Vi traskade ut i friska luften och Oscar skulle kissa men han slog ju i med tratten hela tiden och blev lika konfunderad varje gång, kunde inte låta bli att skratta åt honom. (Hemska matte:) In i buren inga problem hade tagit bort mellanväggen så att tratten också skulle få plats.

Väl hemma slog han i allt och lika konfunderad var han varje gång. Han är inte speciellt brydd av sitt sår så när jag är hemma är han trattfri, det är bara om han är ensam och på natten han har tratten på men numera bryr han sig inte så mycket det är mest jobbigt för oss när han skall gå intill oss och buffa på oss, kanterna är inte helt sköna. På torsdag skall vi ta stygnen och sedan blir det fullt ös igen även om Oscar tycker att han kan få springa redan nu. Har även slutat med de smärtstillande tabletterna för han blev helt kass i magen av dem och han har inte visat något tecken på att han skulle ha ont.

Som tur e så hade Emma två Nina Ottosson spel som Henke har använt när han var konvalecent så de spelar vi för fullt. Tack för att vi fick låna dessa.

147106-196
Mycket mys i soffan blir det numera, vila vila vila

147106-197
Här sover vi inte skarföttes inte:)

147106-198
Detta spelet tycker Oscar är urlätt

147106-199
så nu blir det inte godis i alla längre

147106-200
Denna är svårare när inte klossen står på boxen, här är klossen i Oscars mun:)

LommaBeach

Idag tog jag och Emma oss en tur på Lomma Beach med Oscar och Henke. Oscar behöver springa av sig nu eftersom det är kastreringsdax på måndag och det innebär ju lite vila.

Det blev ett bildcollage av alla bilderna som Emma skickade till mig. Det blåste vilket syns på hundarnas öron. Oscar och Henke njöt i fulla drag och sprang tills de definitivt inte orkade mer. Nyttigt att springa i sanden var det också, bra för bakbensmuskulaturen så bara för nöjes skull var det inte, men det behöver vi ju inte tala om för hundarna!!!

Tack för bilderna och en trevlig tur Emma o Henke.

image195

Mossedag

Idag har jag och Oscar varit hos MaDoFi på deras mosse. Det blev en timmes tur i högt gräs så det var inte lite motion för mig och Malin snacka om höga knän när vi gick, kommer förmodligen att ha träningsvärk imorgon men vad gör det. Gummistövlar på fötterna gjorde ju inte promenaden lättare....
Vädret visade sig från sin fina sida och vi hade en underbar tur. Grabbarna grus sprang, sprang och åt gräs iaf Oscar som såg ut som en ko på grönbete.

147106-188
Oscars favoritsysselsättning förutom gräsätande.

147106-187
Vilken snygging!!!!!!!!!!!!!!!!!

147106-190
Grabbarna Grus poserar

147106-189
Lite "här" träning blev det = Oscar skall gå vid min sida men behöver inte hålla fotposition.

Tack MaDoFi för turen