Träning o det gick BRA

Idag har det åter varit dags för tävlingskursen hos Heinz. Vi började med platsliggning som sig bör och den gick jättebra idag, lite nosande men inte som det har varit förr!!!

Därefter fick vi torrgå hela Lydnadsklass 1 och därefter köra igenom det med hund. Alltid nyttigt att gå utan hund men visst kan det kännas lite konstigt när man går tillbaka til "hunden" eller att inkallningen går på två röda!!

Oscar var jätteduktig idag och det behövdes inte många korrigeringar under linförigheten, jag skall bara var ännu tydligare inför svängar och halter och sakta ner ännu mer än vad jag gör nu så han lär sig att ha koll på mig:)

147106-112147106-113
Inte super just här                                                                        men bättre här!!!


Läggandet under gång gick super med DK, så nu skall vi försöka jobba bort det helt så vi slipper avdrag för det. Inkallningen gick bra men jag hjälper honom i ingången men börjar jag bara lite på honom att han inte kommer att ta en runda innan han kommer till mig så skall vi nog kunna plocka bort det också.
147106-114
Här syns min ingångshjälp ganska tydligt
 
Ställandet gick ganska bra med DK han tar dock lite många steg men det är bara att fortsätta. Apporteringen måste vi jobba på för han tuggar gärna och får han tag i en apport med små kanter så har han svårt att hålla den rakt i munnen.
147106-111
 
Hoppet gick bra tom ingången!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är supertaggad inför träningstävlingen på lördag, nu j..lar:)


Spår o bad i Tvedöra

Idag var det dags för träff med Kias valpar och lite träning. Hade bestämt med HenkeEmma att jag skulle lägga ett spår som våra pojkar skulle gå. Att lägga spår runt sjön i Tvedöra var inte som att lägga ett spår i skogen utan med lite ont om plats snårigt och högt gräs blev det ett lite klurigt spår för våra pojkar. Båda två klarade det galant, Henke lite förbryllad i början över underlaget men sen flöt det på lugnt och sansat. Oscar däremot går spår allt annat än lugnt o sansat. Vi påsläppet sa jag bara spår och så bar det iväg, jag bromsade lite emellanåt men han var mycket mer noggrann idag än vad han har varit de andra gångerna, det svåraste var nog slutet där Henke hade tagit sin skank, där var ju en till Oscar också men inte där Henkes hade legat så jag fick visa honom den lite mer än vad jag brukar men annars gick spåret super.

147106-105                           147106-106
Emma lyckades dock inte både samla in vimplar och ta foto i vårt tempo så det blev bara bilder vid påsläppet.

Valparna fick också prova på viltspår och även prova att apportera fågel. Jätteduktiga är de. Idag var det bara Vittra och Bigglos, som de hade växt, kroppen har inte riktigt hängt med benen på dem just nu men det jämnar snart ut sig.

Efter bra täning och duktga hundar fick de sn belöning genom atfå rusane till jön och bada, det varen jättebra belönin och nu har jag en jättetrött hund som sover vid mina fötter.


                                                      147106-107
                                                      Shivas, Oscar och Henke 

                                                     147106-108
                                                      Här har alla sex hundarna fastnat på bild.

                                                    147106-109
                                                    Man måste skaka av sig ibland

                                                    147106-110
                                                      Shivas, Oscar och Henke simmar ikapp.

Bad i Lomma

Efter en dag med tryckande värme så var det mer än lite regn som skulle stoppa oss för att åka till Lomma för en tur på stranden med Emma o familj. Jag valde dock fel strand men det löste sig ändå genom att gå ut en bit på stenbryggan och sedan ta sig ner på sandbankarna inne vid strandkanten var det ren sörja som iof sig hundarna gillade skarpt men det gjorde inte deras ägare:)

147106-99
Henke i ledningen och Oscar efter i full fart!

Det är såååå roligt att se att våra "tuffa" pojkar funkar tillsammans, idag bjöd de tom upp till lek med varnadra så det skall nog bli lite kompisar av dem också.

147106-100
Titta en massa levande apporteringsföemål tycktes Oscar och Henke säga.

När åskan började mullra så drog vi oss uppåt och den tänkta glassen fick intas i bilen på vägen hem. Detta gör vi om snart och då får det gärna vara lite bättre väder:) I alla fall om vi skall få med oss våra respektive nästa gång för de var inte lika possitiva till att gå på stranden i regn som vi var:)

147106-101                            147106-102
Eric, Elin och Filip i vattnet                             Ida på väg ner i vattnen och Jimmy och Jesper på torra land

Agility och bad

Idag har vi gjort en provisorisk agilitybana hemma i trädgården till Elin och Oscar.

147106-91                                   147106-92
Först slalom                                                                                          tunnel

147106-93                                   147106-94
bräda som lutar neråt                                                                              hopp

Detta klarade både Oscar och Elin jättebra. Vi hade ett hinder till men det lyckades jag inte fånga på bild och det var det klart svåraste, att hoppa över Elins gunga, lite läskigt tyckte Oscar men Elin peppade honom fint och med mycket blodpudding gick även det.

147106-95                                 147106-96
Linne fick prova på lite också                                                 dock inga hopp men slalom och tunnel gick bra.

Sedan bar det hem till morfar för bad och middag

147106-97                                147106-98
25 grader i vattnet. LJUVLIGT                                                 Hundarna pustade ut under körsbärsträdet

Allt som hänt de senaste dagarna

147106-86

Min gamla trotjänare Emma fick flyga till hundhimlen i tisdags. Hon blev nästan 12 år gammal och har levt ett friskt liv ända tills nu då hon bara blev mer och mer halt så jag bestämde att hon skulle få somna innan hon blev jättesjuk. Tungt beslut men nu när det väl är taget och gjort känns det verkligen som jag gjorde det rätta för min gamla älskling. Hon har lärt mig mycket och varit till stor glädje. Tack till Emma (Henke) som följde med mig till veterinären och stöttade mig i beslutet. Du är en sann vän.

Nu till lite roligare saker

På tisdagskvällen tog jag med mig Elin och Oscar till Burlövs BK. Elin fick prova att köra lite agility med Oscar och det gick faktiskt super, iaf när jag gick utanför staketet. HenkeEmma instruerade Elin hur hon skulle visa Oscar och de klarade att ta tre hinder i rad redan första träningen. Hopp-tunnel-hopp, inte illa för nybörjare. Tyvärr var jag lite seg med kameran eller så var det Oscar som sprang fort men jag lyckades inte fånga dem på bild in action så det fick bli en stillbild istället.

147106-87
Både Oscar och Elin tyckte att det var kul med agility.

Igår var det så dags för den ständigt återkommande träningen hos Heinz. Vi fick prova på att döma varandra i Lklass1. Stackars Linda som fick döma mig:) Jag ville prova att köra igenom alla momenten utan dubbelkommando och tillsägelser och det gick ju som det gick. Vi har massor med träning kvar tills hela ettan sitter. På lördag blir det dock träningstävling och då kommer jag att köra med dk för att se hur det blir när man jämför resultaten.

147106-88                               147106-89
Fritt följ inför ställandet                                                               Fritt följ med huva på förare

Efter detta fick vi prova att gå med en huva över huvudet för att hållning, balans och tempo. Detta skulle vi göra under fritt fälj men eftersom Oscar hade tagit sina race tidigare under kvällen så satte vi lina på honom vilket var lite läskigt när man gick och kände den mot benet. Vi fick oss många goda skratt och nyttigt var det. 

Precis när jag var färdig med detta så kom Kia med Linnea som vi skall passa i några dagar. På vägen hem så gnällde/ylade/skrek hon i bilen men väl här hemma så har det bara varit bra. Hon och Oscar leker-sover-leker-sover och däremellan är vi ute o kissar.  

image90
Oscars bakben funkar bra som huvudkudde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Träningsdax på klubben

DoggyMalin och jag skulle träffas på klubben för lite träning. Oscar är ju inte så van att träna på klubben för vi har inte hunnit vara där så mycket i år, men det får jag ändra på för det är nyttig träning. Snacka om att det är störning för Oscar med alla hunddofter på planen.

Vi började med en platsliggning i 3 min för Oscar har börjat nosa lite när det är ca 15 sek kvar så jag ville att han skulle ligga lite längre så han inte tror att han vet när tiden börjar ta slut (om han nu kan räkna eller "känna"tid:)
Platsliggningen gick super!!! Sedan var det dags för individuell träning

Malin började med Doggy och han gick superbra så nu är Doggy tebax igen, o det med besked. Det blev ju inte lättare av att Oscar gick fram till Malin och Doggy när hon sa apport till Doggy och gick på hennes hit vid deras inkallning!! Snacka om störning för Doggy

Sedan var det min tur, linförighet, ställande och inkallning. Måste iväg o köpa små koner som jag kan ställa ut för när jag går känns det som jag irrar runt och går allt annat än rakt. Linförigheten gick sådär. Ställandet är vi fortfarande på stå-gegodis-stadiet. Jag har ju en viss benägenhet att vilja att det skall gå fort och tycker att Oscar skall fatt snabbare än vad han gör, men så enkelt är det ju inte så det är bara att nöta på. 

Inkallningen gick bra.

147106-85
Sitt kvar inför inkallningen. Malin sluta nu med handtecken han kan!!!! 

Sedan var det dags för Fidos tur men då öppnade sig himlen så han fick göra en inkallning sedan blev det till o fara hem. Imorgon är det dags för Heinz-träning igen, skall bli kul.

 


Grattis, träning och besök hos MaDoFi

Först och främst vill jag börja med att gratulera Henke som fyller 3 år idag och sedan måste vi ju gratulera honom till sitt fina WT-resultat, HP och LP1 i helgen som gick. Vi säger bara GRATTIS GRATTIS GRATTIS GRATTIS
Ni är våra idoler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Henke
Henke in action med bevingad dummy


I onsdags var det Heinzträning igen som sig bör på onsdagar!! Vi började som brukligt med platsliggning. Oscar låg hela tiden denna gången!!!! Framsteg, framsteg.


Sedan körde vi "dum-rutan-light" . Man sätter fyra koner så att de bildar en kvadrat och sedan gick vi fritt följ runt konerna. på första stäckan skulle vi bara göra halt med ett sättande nästa skulle vi göra ett läggande och tredje linjen ett ställande och sista språngarch. Oscar var superduktig det märks verkligen att det har hänt mycket på sistone. Han gick bitvis med kontakt och gjorde läggandena bra, så nu skall jag bara ta bort mina dubbelkommande, alltså inte visa honom med handen. Sedan tittade vi på det vi filmade förra gången och då ser man verkligen sina olater!!!

Igår var vi hos MaDoFi, först lite träning i trädgården, linförighet, fritt följ, inkallning och ställandet. Oscar var lite okoncentrerad och varm. Det gick sådär, nu skall vi köra mycket ställande så att det blir bra, kommer ju att följa med i alla klasserna på ett eller annat sätt!! 

147106-81Tränar ställande (jag tycker att det är ett skitsvårt moment!!!)

Efter träningen blev det en tur på mossen och idag fick även Fido följa med.

147106-82
Oscar och Doggy i vattnet. Bära pinnen på andra hållet? NJÄÄÄÄ säger Oscar då kan ju Doggy få tag i den!!!

 


Personspår och apportering

Igår var vi en stund i Stehag och tränade med Susanne o Zicko. Oscar var verkligen superduktig och när jag tränade lydnaden gick det riktigt bra. Vi provade även att gå ett personspår och det klarade Oscar galant. Han älskar att spåra så är det bara. Det är bara matte som skall göra det lite oftare med honom.

Personsp?
Oscar fullt fokuserad i spåret

Idag var det träff med Kia och gänget. Vi träffades i Tvedöra och tränade lite apportering, Oscar klarade markeringarna bra. Vi la sedan ut ett stort sök där vi skickade hundarna att ta en dummie sedan skickade vi nästa när den innan var på väg in. Oscar jobbade på bra men vill inte gå så djupt så nu får jag börja lägga söken lite djupare när vi tränar.  Oscar har dock en benägenhet att byta dummies så det får vi jobba på.

Sedan var det dags för vilt och Oscar hämtade in en and och en duva, duvan tyckte han dock hade för mycket fjädrar så den vill han ta bort lite fjädrar på men ajabaja det får man inte sa matte. Annars är han spontan på viltet och bär det fint in. Han fick även prova att ta en kanin och det gick jättebra. Det var första gången han tog kanin så det var extra kul.

147106-79
Oscar med duvan i munnen.

Elin fick vara valpvakt och det gick bra med lite assistans av oss andra.

147106-80

Inte helt lätt att hålla reda på två flattevalpar när det finns vilt i närheten. Linnea har nosen i lådan med vilt och Bigge är på väg ifrån den. De fick koppel på sig senare och då var de lätta att passa, efter en stund somnade de så gott. Båda två fick prova att ta vilt, Bigge apporterade duva som om han inte gjort något annat i sitt liv, vad månde det bliva?? Linnea fick hälsa på vilt för första gången, hon tyckte nog att det var lite skumt men när Kia lekte med henne och duvan så blev det roligare.