Bustur

När jag hämtat Skott i Genarp körde vi till skogen för lite bus. Vi valde att gå i kohagen brevid skogen eftersom det var mycket folk som rörde sig i skogen.

Oscar, Skott och Zolo sprang och sprang och busade. Det är så härligt att se de små bruna tillsammans för det är hela tiden på lika villkor och de leker på samma sätt. Oscar tycker mest att det är jobbiga så han håller sig på avstånd, men han tar sina race med dem han också.

Här kommer lite bildbevis med varierande kvalite och det är inte lätt att fånga alla tre på samma bild.

147106-311
Alla på samma bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!

147106-312
Bus bus bus

147106-313
Lillebror och storebror på inkallning (kolla örat på Zolo)

147106-314
Alla tre på en inkallning

Skogsbus i Stehag

Idag tog jag och hundarna bilen till Stehag för att hälsa på Susanne, Zicko och deras nytillskott Azlan. KAllt som sjutton var det så det blev termobyxor och tjocka vantar. Tyvärr hann solen försvinna innan vi hann dit med hundrana hade hur kul som helst, kanske förutom Azlan för han tycker att det är helt onödigt att vara ute när det är minusgrader trots att han fick låna Zolos täcke. Det blev ju inte roligare heller när man blev nersprungen av sin storebror hela tiden heller. Zicko har inte förstått att man skall ta det lite försiktigt med valpar utan han springer på som vanligt och är man en mindre koloss så kan det skrämma hjärtslag på cilken hund som helst som är av mindre storlek.
147106-305
Oups nu kommer han den store igen bäst jag bromsar!!

147106-304
Luktar gott i den här skogen också

147106-303
Men när matte kallar då kommer jag som ett skott.

147106-309
Valpbus


Zicko och Oscar lekte mest tafatt i full fart, det gick inte sakta och löv och pinnar flög omkring. Zolo och Azlan lekte på bra så länge de stora hundarna höll sig på avstånd, på slutet så pep de bara Zicko kom i närheten för att vara på den säkra sidan:)
147106-306
Full fräs i skogen (inte helt lätt att fånga båda på samma bild)

147106-307     147106-308
Oscar rullade sig traditionsenligt i löven, finns det nåt bättre??


Efter rastning och bus i skogen gick vi in och åt lunch. Tack för en underbart god och trevlig lunch Susanne.

147106-310
Jag och mina goa goa gossar:)


Brödrarbus och utmaning

Idag hämtade jag Skott vid halv elva och när vi kom hem hit blev det fullt ös direkt. Grabbarna brun leker och busar hur bra som helst tillsammans och de har verkligen kul. Nu har de däckat totalt efter ca två timmars lek och lite lunch så det är väl inte så konstigt att de sover.

Här kommer lite lek och busbilder på de bruna.

147106-294  147106-295  147106-299
147106-296  147106-299
Det är full fart när grabbarna brun sätter igång:)

147106-297
Men om vi poserar så här fint kan man få nåt gott då kanske?

147106-298
Dumboöron har vi båda två, ta mig om du kan!!

147106-300
                      Godis undrar Skott                                   
147106-301
E jag tillräckligt söt nu undrar Zolo
147106-302
Delar du med dig brorsan???

Efter mycket lek blir man mycket trött och då kan det var mysigt att ligga o hålla om varandra. (Kvaliten på bilden inte den bästa men kolla Zolos ben som "håller om" Skott.

147106-293
GOA GOA KILLAR


Så var det då utmaningen.

Zolo har blivit utmanad av
Meia

Inte helt lätt med tanke på att vi inte har känt varandra så länge.

1)   Har en huvudkudde som jag använder som dyna i arbetsrummet, här ligger jag när matte sitter framför datorn  eller när jag vill vara ifred så går jag hit och lägger mig.

2)  När jag skall sova så knarrar jag lite innan jag somnar. Låter som en gammal dörr som knarrar.

3)  När det är mörkt ute så måste jag skälla på allt som rör sig, måste ju visa att jag är stor och stark.

4)  Gå upp för trappan själv men absolut inte ner, sätter matte mig mitt i trappan så kan jag gå ner men första två trappstegen är riktigt hemska, får dock inte springa hur jag vill i trappan matte bär mig helst än så länge.

5)  Vill gärna hålla Oscars koppel när vi är ute och går.

6)  När jag väl får ligga i soffan så ligger jag helst ovanpå alla kuddarna, vill komma högt upp så jag kan ha koll. (Idag lyckades jag för första gången hoppa upp i soffan själv)

Utmanar ingen eftersom det känns som om utmaningen har gått runt till de flesta bloggkompisarna nu.




Lydnadsträning med Oscar

Idag fick Oscar följa med mig till klubben för att träna lite innan min och Emmas allmänlydnadskurs startade. Vi började med att rasta hundarna och sedan körde jag lite linförighet och fritt följ. Han gick riktigt bra trots att det var längesedan vi tränade, känns nästan som om det är linförigheten som kommer att vara vårt starka kort till våren, läggandet går däremot inte så bra längre men det är bara att träna på:)

Gjorde även någon inkallning för att försöka belöna tempot och det funkade, han har ju varit lite tveksam de senaste gångerna.

Rutan blev det lite också mest med targeten i rutan då det var väldans länge sedan vi tränade den, men det gick hyfsat

Provade 2:ans hopp (hopp ut och tillbaka) och det gick sådär. Hade dumt nog lagt en apportbock snett framåt på vänster sida om hindret och den hade ju Oscar så klart span på. Men efter två nej när han ville springa brevid så gick det bättre, sen började jag klydda till det lite med kommandona så jag sa stanna isället för sitt när han var på andra sidan hindret, men det fixade sig, alltid skall man klydda till det lite;)

147106-289
HOPPELI
147106-290
HOPP


Provade även 2:ans apportering och då tog han klumpen i munnen men vi fick lite tips av Emma som funkade jättebra när jag väl förstod vad det var jag skulle göra. Inte konstigt att hundarna inte fattar när jag inte gör det själv!!! Måste jobba på att få Oscar till att hålla samma tempo in som ut när han hämtar apporten, ut springer han som en tok och in blir det betydligt långsammare men han galopperar dock. Det ser ju så mycket bättre ut om de har samma tempo ut och in.

147106-291
Så här skall man INTE göra!!!!

147106-292
Oscar viker sig dubbel för att hinna stanna och plocka upp apporten.


Är ganska nöjd med dagens träning, kan ju inte ha jättehöga mål när man inte tränat på länge, men det gick faktiskt över förvänatan så jag får väl höja kraven istället. Oscar trivdes iaf som fisken i vattnet när han fick åka iväg med matte själv utan lillebror.

En valpbild blir det dock idag. I lördags tog Emma och jag uppställningsbilder vilket inte var helt lätt med små ystra valpar som inte kan stå stilla mer än en sekund i taget. Men en bild blev hyfsad iaf.

147106-288

Morgonspår och Skånes djurpark

Vilken underbar höstdag det varit idag, helt vindstilla och strålande sol hela dagen, hade hela hösten varit såhär så hade det inte varit så jobbigt!!

Körde till Emma halv åtta imorse för att lägga spår och äta frukost. Ut i skogen och la två spår, ett till Fido och sedan ett till Henke och Oscar ( ja vi var lata men vi orkade inte lägga två spår, det blev ett uthållighetsspår istället:)
När spåren var lagda körde vi till Genarps kondis och köpte bullar och sedan blev det frukost hemma hos Emma.

Frukost och rastning av hundarna i trädgården sedan bar det av till skogen. Fido fick börja, sedan var det Henkes tur och då tog jag ut valparna och Oscar. Tänkte att Oscar skulle träna passitivitet när Henke gick sitt spår, men det blev nog snarare valparna som tränade passitivitet och Oscar hade stenkoll på var Henke befann sig i skogen. Valparna uppförde sig strålande och det är ju aldrig för tidigt att träna på att vara passiv.

Blev inga bilder i spåret idag för Emma hade nog med att ta in vimplar och att hålla vårt tempo för idag hade Oscar verkligen laddat. Han gick spåret i 120 knyck. Satte honom för att lugna ner honom emellanåt och det verkar som om det hjäpte iaf för stunden!!! Det var jättebra att det var ett så långt spår för sista raksträckan gick han superbra, men även om det gick undarn idag så tyckte jag att han spårade bättre och gjorde inte superstora och stressade tapp. 

Efter vi spårat lämnade jag Zolo i Genarp och så körde hela familjen till Skånes Djurpark. Barnen sprang och klättrade, tittade på djuren och hade hur kul som helst. Det blev en härlig höstdag.

Här kommer lite bilder från dagen  

147106-285
Oscar "passiv" snarare "jag är redo matte när får jag gå??"

147106-286
Vi delar allt som de brödrar vi är.

147106-287
Elin och Eric på Skånes Djurpark.

Skogsäventyr och utmaning

Igår hade vi så åter bestämt dejt med MaDoFi i skogen för att spåra. Malin och jag la vars ett spår, jag till Fido och Malin till Oscar, när det var gjort så var det dags för den vanliga promenaden. Idag fick Zolo också följa med på skogsäventyret.

147106-278
Oscar tycker aldrig att det är för kallt för ett dopp

147106-281
Inte Fido heller, de är som ler och långhalm i skogen

147106-280
Zolo passade på att doppa tassarna, kan ju inte vara sämre än brorsan

147106-279
Jag kommer matte men snart lyfter jag för jag har stora öron precis som Dumbo!!

147106-284
Emellanåt fick man dock fina sig i att bli buren valp som man är, men det var inte jättepoppis


Så till spåret då. Fido fick börja, han gick bra till början men sedan hade någon varit ute i skogen och tyckt att mina vimplar var jättefina, för de var BORTA. Fido försökte men det var inte helt lätt terräng där vimplarna försvunnit. JAg gick ut i skogen och letade upp en vimpel och så körde vi därifrån och det gick bra.

Oscar hade under tiden suttit i bilen och laddat som han brukar, trodde jag iaf. Tyckte faktiskt att han var mycket lugnare i spåret idag än vad han brukar, han ringade och gick lite mer zick zack än vad han brukar men han stressade inte upp sig som han brukar när han tappar spåret. Både Malin och jag blir lite konfunderad när man tittar på Oscar i hans spårarbete, man ser hur han har spåret och han går hur bra som helst men sen bara viker han av helt plötsligt, det är bara och träna på så skall vi nog kunna gå anlaget till våren.

147106-282
Oscar "in action"

147106-283
Vi hittade skatten idag också.


När Oscar var färdig fick Fido gå detta spåret också eftersom hans spår blev så knasigt. Kan ju säga att vi gick LÅNGT jag och Malin, idag har träningsvärken visat sig från sin fina sida.

Oscar blev utmanad av Diesel

Här är reglerna:

1. Länka till den som utmanade dig.

2. Berätta 6 egenheter hos min hund.

3. Utmanar 6 personer i slutet av mitt inlägg.

4. Lämna meddelande till dem du utmanat.


6 ST EGENHETER HOS MIN HUND!


1) Följer min matte som en skugga och när hon inte är hemma så ligger jag vid dörren och väntar, även om resten av familjen är hemma.

2) Tycker om att tugga på fjärrkontroller av alla dess slag när matte och husse har lämnat mig själv hemma. Plockar de inte undan fjärrkontrollen får de skylla sig själv. Hittils har jag tuggat isönder fem stycken.

3) Älskar bananskal över allt annat. Är vi ute och går och jag får upp doften av ett bananskal färskt eller mindre färskt så gör jag allt som står i min makt för att komma till det. Får matte sen tag i mig när har det i munnen så biter jag ihop tänderna allt vad jag kan, vill inte släppa det helt enkelt, dock brukar matte vinna nuförtiden.

4) Sover gärna på rygg även om jag ligger mitt på golvet, då böjer jag bara ryggen som en banan så jag kan hålla balansen i ryggläge utan stöd från sidorna.

5) Älskar att bada i sjöar mm men jag simmar inte så mycket utan går ner i vattnet och lägger mig ner för att riktigt gosa runt i vattnet eller leran.

6) Är väldigt rädd om mina ben, kommer det små hundar eller valpar som tar tag i mina ben står jag och steppar som en tok, riktigt obehagligt är det när de är runt mina ben. Usch usch usch Skulle helst vilja hoppa rakt upp i luften för att komma undan.

Jag utmanar: Zicko, Ebba, Meia, Vittra, Zack och Toss