Skogspromenad i snö och sol

Idag visade det skånska vädret från sin bästa sida och det var en dag som man verkligen gillade att vara hundägare. Vindstilla (ja det var faktiskt helt stilla), strålande sol och när vi kom till Häckeberga utanför Genarp så var det minsann snö också det var det inte i Hjärup och det tar ca 20 min att köra bill däremellan så vädret i skåne skiftar väldigt just nu.

Vi skulle ut på nya äventyr då ingen av oss hade promenerat här innan. Fem hundar som var glada att få springa av sig skötte sig utmärkt. Efter halva rundan var det fikapaus då vi på vägen ut till skogen stannat på kondiset och köpt fika med oss. Gott med fika i skogen och för den rundan behövde man fylla på med energi. Vi var ute och promenerade i nästan två timmar och det var verkligen varierad terräng allt från platt åker till skog och kuperade kohagar. hundarna fick gå på spångar över ett antal vattendrag och Zolo gillade det inte till en början men insåg ganska snart att om jag skall hänga med de andra så får jag vackert gå över:)

147106-446
Fem hundar på samma bild!!!!

147106-447
Två Flattar efter en Ridgeback

147106-448
Brorsorna Bruns favoritlek.

147106-449
Hej o hå över broar skall vi gå

147106-450
Oscars favorit när det är snö förutom att äta den då

147106-451
Min lille Zolo som inte e så liten längre

147106-452
Zolo och Azlan


Tack tjejer för en helt underbar förmiddag det kunde inte blivit bättre.

Ikväll är det valpkurs som gäller, brukar använda Zolo och visa med men ikväll vet jag inte om han orkar:) På torsdag är det privatlektin hos Heinz, skall köra igenom ettan så skall vi se vad Heinz säger om det och vad vi skall träna på, det är ju snart debutdags, hua hua.

På måndag är det måndagen med stort M för då börjar mitt nya liv på polisen, så får vi se hur mycket man hinner göra annat än plugga och träna hundar, familjen vill ju ha sitt också så datorn kommer nog att få stå bi ett tag iallafall. Innan dess skall jag hinna spåra med SpaderDamen gänget på söndag med båda hundarna också och det ser vi fram emot.

En liten visning av två brorsor Brun som busar runt i snön



Träning på annorlunda underlag

Inte är det ofta man beträder apellplanen och tränar lydnad med snö som underlag men här sitter vi inte hemma för att det ligger snö på marken minsann. Det är ju snart dags för start och då får man ligga i oavsett väder (nästan iaf, hade det inte varit strålande sol så vet i fasiken om jag tränat.)

Hade bestämt dejt med Stina, Toss och Silja idag på Veberöds BHK. Susanne med Zicko och Azlan kom också.

Jag körde lite linförighet och det är jag som behöver torrgå nu igen efter min vintervila. Oscar var taggad till tusen men snön var ju ett verkligt störningsmoment. Han älskar att äta snö:) Det vi behöver träna på är att få in honom till riktigt bra positioner vid halterna så han inte sitter snett eller en liten bit ut. Detta är alltså finlir:)

147106-438
KONTAKT vid en halt i linförigheten

147106-439
Linförighet. Han räcker minsann tunga åt matte:)


Läggandet gick bra och ställandet också fast vi körde ställandet direkt efter läggandet så var det inga tveksamheter hos Oscar. SKÖNT!!

147106-440
Läggande under gång o han la sig fort:)


En inkallning blev det också och den gick bra tom ingången var ok, lite snett men med tanke på att jag stod med händerna på ryggen för att han inte skall buffa på min vänsterhand. När jag har gjort det innan så har han satt sig mitt framför mig och inte gått in i fotposition. Detta var alltså jag mycket nöjd med.

147106-441
Här kommer jag matte!!!!!


Vi provade även Stinas metallapport. Usch sa Oscar den var inte alls rolig att ha i munnen. han skakade tänder men höll den efter en stund i ca 3 sek längre tyckte jag inte att det behövdes den var ju ganska kall också, ville inte att den skulle fastna på tungan, hihi.

147106-444
Duktiga Oscar med en kall metallapport
147106-442
Men om jag bär den såhär då??????


Zolo fick sitta fastbunden och bara titta på idag. Provade någon stoppsignal med honom på slutet med det var allt.

Tack tjejer för en toppenträning i det vackra vädret.  Måste bara lägga in en bild på en dansande Toss vilken kille, han gör verkligen allt i raketfart både på gott o ont eller hur Stina?

147106-443
Fina fina Tosseriet.

Vill också passa på att önska alla en riktigt GLAD PÅSK


image445

Malmö Int

Det är skillnad på utställningar och utställningar om man säger så. Malmö Int går ju inte att jämföra mot valputställning i Hässleholm .

Kl 9.00 skulle vi in som andra hund, Skott var före oss. Vi var på plats redan 8.00 och det var bra för då kunde man ta det lugnt och man hann installera sig med burar, packning och allt man skall ha med sig, hälsa på alla och lugna nerverna lite. När det väl blev vår tur var jag nervös, hua vad det pirrade i magen. Även om det bara är valpklass så kändes det i magen. Det var bara Skott och Zolo i vår klass så det var snabbt avgjort. Zolo skötte sig exemplariskt idag om jag får säga det själv, han stod jättefint och sprang på bra, när domaren skulle kolla igenom honom så stoda han jättefint till skillnad från förra gången så nåt har han lärt sig:)

Vi blev placerade som 2 med HP och det är jag supernöjd med. Kritiken var jättefin. Skott blev 1:a med HP och blev sedan BIR valp. SUPERGRATTIS Emma till din fina hund.

Här kommer kritiken.

Härlig valp, bra proportioner. Vackert huvud  m bra uttryck och bett. Bra hals och skuldra, en aning kort bröstkorg. Stark länd och bra bakben. Välansatt svans, bra ben och tassar. Rör sig lite trångt bak, utmärkt fram. Bra päls och bra temperament.

147106-437
Min HP hund, dock lite TRÖTT


Som sagt jag är jättenöjd med dagen och det bådar gott för framtiden.

Vill man vara fin.......

Då är det snart söndag vilket betyder MALMÖ INT. Detta innebar att förberdelserna började idag med tvagning:) Zolo följer mer än gärna med mig in på toaletten normalt sett och kan mycket väl gå in frivilligt i duchen, men när han känner på sig att det är dags för badning går han definitivt inte självmant in i duchen. När jag sedan väl fått inte honom i duchen ser han verkligen ynklig ut.
Zolo har dock gått up 5 kg sedan Hässleholm så jag hoppas iaf att det inte står att man vill ha mer vikt denna gången i kritiken. Annars ser vi det som övning för jag tror att Zolo är av den typen att han mognar och landar i kroppen sent. Men o andra sidan så är det ju inte för utställning jag köpt honom men tävlingsmänniska som man är så vill man ju att det skall gå bra.

147106-433
En ynklig blöt hund

147106-434
Han ser nästan ut som han njuter eller???

147106-435
Den obligatoriska skakning. (han kan faktiskt skaka på kommando:)


Imorgon blir det tacokväll hemma hos Emma och ett helt gäng flattemänniskor, Karin som jag träffat förr och Bittan som är Kruts uppfödare och så Lotta som jag inte har träffat än. Det kommer att bli melodifestival på TV för jag vet att iaf Karin tycker att detta är en höjdpunkt, jag har sett alla delfinalerna och tror att det blir jämt imorgon.  Ser fram emot denna helgen som står i Flattarna tecken kan det bli bättre:)


Nu har jag bara TVÅ veckor kvar på mitt gamla jobb. Den 31/3 börjar jag på polisen i Malmö och börjar min utbildning till Civil Operatör. Det är en 20 veckors gedigen utbildning jag nu skall genomgå så hur mycket bloggande det blir framöver vet jag inte. Det skall bli spännande att sadla om till 100% för vad jobbet som operatör har gemensamt med jobbet på bank vet jag inte. Efter 10 år hos samma arbetsgivare skall det bli jättekul att testa något nytt.   

147106-436
Ny arbetsgivare:)

Promenad/träning/lite annat

Idag hade jag och Emma bestämt dejt och halv elva var vi ute i skogen med tre hundar. Promenad med träning stod på schemat.

Ut i kohagarna som är tomma på kor nu i vinter men idag var de fulla med rådjur (vilket uppskattades av Oscar). De var inte allt för skygga utan jag kunde ta några bilder på dem, vet inte men jag uppskattar att det var ett trettiotal. Vilken syn kan jag bara säga.

147106-432



Efter en stund blev det träning och det var linjetag som stod på programmet för grabbarna brun idag. Har inte kommit jättelångt än men han går numera på mitt kommando och inte på att jag riktar in honom med min hand. Det jag kan konstatera efter dagens träning är att jag måste ändra från långt (ca 20-30m) till kort lite oftare då han bara sprang över den korta när han gått på ett långt innan. Annars skötte han sig utmärkt tyckte jag.

147106-425
Inför ett linjetag.

147106-424  147106-428

147106-429 
Belöningen ack så viktig:)


När brorsan tränade blev det PASSITIVITETSTRÄNING som är väldigt viktig träning det också.

Lite längre fram provade vi linjetag i lövskog, bra när man kan byta underlag och miljö under samma promenad.

147106-431
Hej o hå vad det går.

Ännu lite senare på promenaden fick Oscar sin dos av träning, han fick iof sig också göra några linjetag men hans program bestod av linförighet med Emmas kritiska ögon som granskade oss. Det var intressant både för mig och Oscar att träna linförighet i en kohage men snacka om att träna på många olika platser:)

147106-426
Det gick minsann att ha kontakt i en kohage också

147106-427
Tom under gång!!!!!

Jag är nöjd med Oscar idag men mindre nöjd med mig själv då jag gick och glodde ner på honom hela tiden. (kan man skylla på underlaget???)

Nu skall jag iväg och hålla valpkurs, det är första gången med hund idag och det skall bli kul att träffa alla hundarna med deras förare idag.

Ha en bra kväll allihopa

Lydnadsträning

Idag hade jag bestämt träff med Susanne och Zicko på Burlövs BK. Jag skulle hjälpa henne lite med kritiska ögon:)

Jag passade på att köra igenom hela 1:an för att se hur det kändes och vad det är vi behöver träna på. Linföringheten kändes bra men jag vill ha ännu bättre kontakt med Oscar så det är lite finputsning annars känns det bra. Ställande var ok han tog ett steg så det är snabbheten som skall jobbas upp ytterligare. Inkallningen har han aldrig gjort så bra som han gjorde idag, har under vintern tjuvtränat inkallning nån gång och då utan ingångar, jag har bara kastat en boll bakåt som belöning vid bra fart idag hade han superfart och det så nog roligt ut när han skulle göra ingången för han slirade runt:) SUPERGLAD för det. ingångar är ju en annan sak som vi tragglat lite inne och ute lite då och då, en här och en här blir bra resultat i slutändan. Kan ju inte träna Oscar för långa stunder i samma moment (skall man väl inte med nån hund iof sig) för han tröttnar och tycker att det är pest att träna då.

Läggande kändes lite segt men det var nog en 7-8 så det är lite snabbhetsträning där också. Hoppet är väl det jag är mest missnöjd med. Han hoppar fint men istället för att göra en ingång till fotposition så dyker han ner och börjar nosa runt GRRRRRR. Provade att sätta honom lite närmre hindret och jag ställde mig lite närmre på andra sidan och så gick det bra, vet inte om det var pga tillsägningen hoppet innan eller om det kan fungera att stå lite närmre. Apporten var inga problem. MIN DUKTIGA DUKTIGA KILLE:)

Testade även ut hoppet i tvåan och ut hoppar han nu skall jag bara få stopp på honom och sätta honom på andra sidan, han är dock väldigt säker på kommandot hopp så även om han sitter snett för tillbakahoppet så hoppar han jättefint, men det ser ju inte snyggt ut.

Summa sumarum är jag SUPERNÖJD med min fina svarta kille idag.

Zolo och Azlan fick ta sig ett race också, tränade lite stadga med Zolo innan med störning av Azlan i koppel men det var inga problem. Under promenaden blev det några stoppsignaler och de sitter fint även om han inte sitter men han har stenkoll på mig så fort jag visslar, han är i en ställning mitt emellan sittande och stående, svårt att förklara, skall försöka få någon att fånga denna roliga pose på bild nån dag.

Inga bilder idag då det ösregnade i början men efter ett tag sprack det upp och blev riktigt fint men kameran kom inte fram för det:(

Håll till godo med en bild från vår träning i somras.

image422

Kusinträff

Igår ringde min bror och frågade om deras lilla Iza fick vara hos oss när de skulle shoppa på Burlövs center, o det var ju klart hon fick.

Iza är ju en lite valp på 10 veckor, blandras mellan labbe och golden. Hon är en tuff liten tjej som gärna provade att sätt sig upp mot Zolo, Oscar brydde hon sig inte så mycket om förutom när Zolo blev för störig då satte hon sig intill Oscar.

Vet inte om jag är en poppis "faster" för jag klippte klorna på henne också men det var inga som helst problem hon var jätteduktig.

Bilder på två tokiga hundar:

147106-418
Okej vi delar då???

147106-419
Vet inte om det ser såååå bekvämt ut Iza

147106-420
Bus och bråk i biabädden, kolla in Izas överläpp, sekunden senare såg man hela garnityret.

147106-421
En lite trött Izasom använder damsugarslangen som tasskudde