Skogspromenad och mycket hundbus

Igår bestämde jag och Emma att vi skulle ta en tur i skogen, var ett tag sedan vi träffades för det, känns som om det blir att vi träffas mest på jobbet nu för tiden. Min bror har Isa hos pappa denna veckan så jag körde och hämtade henne där så hon också skulle få busa av sig, trevligt med en tik i gänget är ju inte så vanligt med tikar i vår hundbekanskapskrets:)

Väl hemma hos Emma tog jag ut Zolo för att han skulle få känna på att apportera en and som Emma och Jimmy tinat och tränat sina hundar på tidigare. Zolo nosade och var intresserad men lite skeptisk till att den skulle bäras i munnen av honom, detta får vi träna mer på. anden fick sedan följa med oss hem och ligger nu i frysen så vi kan träna lite här hemma TACK Emma och Jimmy för det.
 
Gick upp och tittade på deras ovanvåning som nu är i stort sett färdig och det har blivit SUPERFINT du är verkligen duktig Jimmy och Emma du har haft bra ideer, hihi:)

Sedan bar det av till skogen och jag skulle rodda TRE hundar varav en som inte tycker om att gå i koppel och inte har för vana att gå med så många hundar utan att busa, vet inte ens om Isa någonsin har lekt med så många hundar på en gång, hon var äverlycklig iaf. Efter en stund fick hundarna bröta loss ordentligt och Isa fann sig väl till rätta, hon är en ganska försiktig och låg tik men efter ett tag kom svansen upp och hon busade på för fullt med alla pojkarna.

Mina hundar letade upp varje vattenansamling de kunde hitta precis som vanligt och var mer eller mindre rena, nackdelen med att ha Isa med var att hon badade på samma ställen och eftersom hon är gul så såg man hur skitig hon var och det måste ju innebära att mina är minst lika skitiga med det syns inte lika mycket på dem.
Isa gillade verkligen att ligga i leran och rulla runt hon gjorde verkligen en riktig lerinpackning;) Insåg ganksa snart att jag inte kunde lämna henne hos pappa i det skicket så jag tog beslutat att ta med henne hem till oss för badning.


Isa gör en lerinpackning


Uppe ur leran:)


alla hundarna på en bild som tar ett renande bad

TACK för en härlig tur Emma, Jimmy och Ida.
 
Ut med mellanväggen i buren och in med tre hundar som var så trötta så de däckade direkt:) Hem och in i duschen, tur vi har stor dusch, fick plats med tre hundar och mig själv, shampoonering av tre hundar tar en stund men såååå fina de blev när jag var fördig.

På kvällen blev det middag hos pappa och sedan blev det lek i trädgården för hundarna som verkligen var i sitt esse. Zolo hittade en av Isas leksaker som var en rosa krokodil och den PEP han älskade den och kunde nog ha fortsatt leka med den hur länge som helst.


Mina FINA gossar


Isa älskar att hoppa efter bollen


Oscar och matte busar


Zolo och matte har pusskalas:)


Senare på kvällen tog vi en promenad äver golfbanan och mina hundar badade för andra gången den dagen, dock var detta vatten förhoppnignsvis lite renare då det är den ganska stor damm. Zolo simmade efter en fågel och han behöver verkligen träna på att simma för det är ju helt otroligt vad han plskar med frambenen, vi får ta tag i det tror jag han kommer aldrig att hitta en apport i vattnet med den tekniken:)

Hundarna är fortfarande nu på morgonen efter trötta så det blir till att ta det lugnt  idag:)

Om någon undrar så har jag inte tappat bort mina barn de är i Stockholm med farmor, faster och kusinen, de har hur kul som helst och flög dit i lördags och kommer hem igen på lördag.

OSCAR 4 år

Idag fuller Oscar fyra år och är nu härmed en STOR kille iaf om jag får bestämma, får han bestämma så är han nog snarare 4 månader. GRATTIS till alla Oscars syskon, alla utom Oscar och Foxy bor i Norge tror jag så det är minsann en norskkull det här men så har de också en Norsk pappa:)



Denna veckan kunde ju ha börjat bättre för vår del. Började måndagsmorgonen med att ringa till Verinärerna på Bruksgården då jag inte får bukt med Oscars eksem. Fick en tid direkt snacka om bra service ingen väntetid där inte. VÄl där så uppförde sig Oscar som den 4-åring han är. Lugn och sansad var han stod och låg finfint på bordet och när vi väntade låg han avslappnat och fint hos mig och brydde sig inte om än den ena och den andra som gick in i rummet. Det var tom så de undrade om det fanns såååå lugna flattar, de har ganska mycket flattar som går hos dem på Bruksgården då Christina som har Moonstrucks kennel jobbar där. De var väldigt imponerade av honom vilket gör att man som matte sträcker alldeles extra på sig. 
Veterinären gjorde ett skrapprov ovh han hade inga parasiter på kroppen som gör att han kliar sig alltid skönt att få det ur världen men vad i helsike är det då då. FÖrmodligen är han allergisk mot något men vad vet man inte än. de utslag han hade tydde på en svampinfektion i huden och eftersom han inte hade några nya utslag så slapp vi en antibiotikakur iaf. Vi fick ett shampoo som skall ändra ph:t i huden, detta innebär shampoonering och duch två gånger i veckan några veckor framöver. Vi fick även en olja som man skall ha på maten då vi diskuterade om det var så att Oscar är torr i huden nu när han går på lightfoder med lite fett i. Så det skall vi tillsätta maten några veckor framåt. Håll tummarna för att han bir bra av detta annars blir det allergiutredning och då först foderallergiutredning. 

När jag kom hem oich gick ur bilen så skulle jag bara in och byta om för att åka till jobb men ack vad jag bedrog mig. Elin for ut ur huset och skriker att jag måste till dagis för Eric är dålig. Kastade mig i bilen och körde upp till dagis. Där berättade en fröken att han ramlat av en gunga när han och en kompis gungade och efter det hade han varit oroväckande lugn, de som känner Eric vet att han inte är lugn om han inte måste:) Jag tog hem honom och han satt helt apatiskt i soffan och klagade på att han hade ont i magen. Ringde sjukvårdsupplysningen och de tyckte att jag skulle åka in med honom till akuten. In i bilen så körde vi, nästan framme så kräker Eric ner hela baksätet i bilen och då börjar man tänka hjärnskakning mm. In på akuten fick ett rum och började med diverse undersökningar, röntgade lungor och revben men de var ok sedan bestämde sig läkaren för att göra en skiktröntgen för att kolla organen i magen på honom. EFter lång väntan så fick vi beskedet att Eric har en liten blödnign på sin njure och det är det som gör on på honom. Blödningen gör att Eric måste var lugn och stilla i TRE veckor, hua. redan idag är han mycket bättre och har inte så ont så det kommer att bli en pärs att hålla honom lugn dessa veckor kan jag meddela. Någon som har bra tips förutom alla spel, TV-spel, Nintendo och TV-serier. Får nog sätta honom i vagnen och gå en runda med honom så han kommer ut och får frisk luft nu så kanske hna blir trött av luften iaf,

Som sagt veckan kunde börjat bättre men det är bara att gilla läget och köra på. 

Än en gång GRATTIS på födelsedagen OSCAR min finafina goegoe gosse.





    

Utställning i Tvååker

Efter en lång kväll i Helsingborg och LAsse Winnerbäcks kontsert (som förövrigt var KANON) så blev det en tidig morgon för avfärd mot Tvååker.

Jag, Elin och Susanne med Zolo och Azlan begav oss ut på vägarna, regnet hängde i luften och snart kom det mer eller mindre regn. Vi belv mer och mer pessimistiska ju längre norrut vi kom, när vi kommit äver Hallandsåsen var vårt hopp om fint väder mycket lite då vi fick köra i typ 20-30 km/h på motorvägen eftersom det regnade så mycket att man inte såg vägen...... När vi kom fram till Tvååker hade det dock slutat att regna:)

Ut med hundar och packa burar på vagnen och sedan bar det av mot entrén, väl inne satte vi upp burarna och stolar, då kom det lite regn men det var det sista regn vi såg denna dag vilket gjorde allting mycket lättare:)

Jag och Zolo skulle in som hund 8 i ringen och det var int emycket efter nio. Zolo skötte sig galant och var hur duktig som helst. Domaren var väldigt noga och kollade igen om alla hundar från nostipp till svanstipp. Jag var mycket imponerad av att han klarade det så bra som han gjorde detta är ju inget vi tränat direkt. Var även lite nervös innan jag gick in i ringen för så fort jag tog fram godis så provade han på allt som vi har tränat in operant så han stod låg satt om vart annat, väntade bara på att han skulle börja vinka med tassen också, men när vi kom in i ringen så var det som om han kom ihåg vad man gjorde där för han stod hur fint som helst.

Vi blev idag placerade som tvåa med HP och det är jag mycket nöjd med då han fortfarande är ung i klassen.

Kritiken löd så här

Tall enough, raisy type. Good head and eyeshape. Bur prefer darker eye. Scissor bite (men det verkade som om de flesta fick detta på sina lappar) Good neck. Very good ribcage. Short loin. Good bone. Excellent feet. Little steep in upper arm. Excellent hinquarter angul. Good muscle. Needs more feather, but jacket dence. Moves well. Good tailcarriage. Fraction low set. Shows sufficiient freedom.

Skall sätta mig och översätta snart och återkommer då med den här, int eallt jag vet vad det betyder men jag är mycket nöjd med kritiken och dagen.

Resten av helgen skall jag tillbringa på Oxie Bhk och Instruktörsutb i Rallylydnad. Efter denna helgen är jag förhoppningsvis klar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Rallylydnad och lite till

Helgen tillbringade jag på Oxie Bhk för att bli instruktör i Rallylydnad. Rallylydnad är en ny sport i sverige och det är något som jag tror kommer att bli stort på våra brukshundsklubbar. Man skall ta sig genom en bana med ett visst antal skyltar på och på skyltarna finns det olika övningar som man skall genomföra, kan tex var att lägga hunden eller snurra ett helt varv med hunden brevid sig, det som premieras är att man har kontakt med hunden och att det ser trevligt ut, viktigt är också samspelet mellan hund och förare då man får lov att hjälpa hunden med handtecken och med rösten genom hela banan. Det är jättekul och Oscar verka gilla den här träningsformen mycket. Hoppas att jag genom att träna Rally-L kan bygga upp hans självförtroende i den vanliga lydnaden också.

I måndags kväll var jag med barnen och hundarna på Sjöbo Bhk och träffade många goa vänner för lite träning. Det är dock inte helt lätt att träna med hudnarna när man har en son som inte kan vara stilla och som hela tiden vill vara där mamma är. Elin tränade dock lite med Oscar men han är i starkaste laget för henne och när jag är i närhetern så blir det ännu svårare för henne. Det var mycket trevligt att träffa alla goa vänner.

Idag tog jag, barnen och hundarna tåget till Stehag och familjen Marbe. Hundarna uppförde sig väldigt bra på tåget, det var premiärtur för Zolo. Alltid bra att veta att man kan ta dem på tåget, speciellt nu när bensinen är så förbannat dyr o så blev väl miljöpåverkan mindre med tåg än med bil. 
Hundarna lekte på gräsmattan och barnen badade och studsade om vart annat, varmt var det och när vi skulle ta tåget hem så var alla mycket möra. Hundarna ligger nu hrä som utslagna hjältar. Ikväll blir det några övingar när det har svalnat lite. Oscar skall jag köra några rallyövnignar med och Zolo skall få lite linjetag. hundarna är sååå duktiga när jag tränar, jag lägger den ena lös och tränar den andra, snacka om passitivitetsträning. Vilken lycka det är att verkligen kunna genomföra det. 


Mina fina gossar trötta och varma vilar ut i skuggan:)



 

Imorgon blir det ytterligare en ledig dag sedan är det jobb hela helgen:)