Sökträning i vårsolen

image45
Elin fotograferade när Oscar gjorde ett avlämnande

Idag gick Elin och jag ut med Oscar och tränade lite sök och linjetag. Elin la ut dummies i ett sök till Oscar samtidigt som jag tränade lite fot och sitt kvar. När vi sedan gick mot sökområdet visste Oscar precis vad som väntade för han försökte tjuva men ack vad jag blev glad när han stannade på mitt STANNA!!!! Oscar hämtade in 5 dummies och sedan gick jag ut och hämtade in den sista ( för det har vi läst på pojkarna vovs blogg att man skall göra, tack för tipset Sara:)

Sedan körde vi två linjetag och de gick bra. Hem gick Oscar lös och han gick jättefint!

När vi sedan kom in så skulle Elin cykla och köpa jordgubbssylt och då ville hon att jag skulle följa med och då passade jag på att ta med Oscar så kunde vi träna passitivitet utanför affären med störning. När vi gick hemåt så hamnade vi precis bakom en ridgebck som bor här i byn (Enzo 10 mån ung) Han gick framför oss med sin matte och hon tränade på att få honom att gå framåt utan att titta bak på Oscar och jag kunde passa på att träna med Oscar så att han inte gjorde "utfall" eller drog iväg med mig i kopplet. Jag var possitivt överraskad, han skällde inte och gick nästan fint brevid mig hela tiden. Sedan ställde Enzos matte och jag oss för att prata lite och det blev ju lite passitivitetsträning då också, vi passar på att göra det så ofta som möjligt. Det var inte helt bra idag men med mer träning så skall nog det också gå. 

Idag var jag väldigt nöjd med min hund och igårkväll var han till salu väldigt billigt efter att vi hade kört igenom allmänlydnadspasset på Oxie BK, vi skulle kolla av våra hundar i instruktörsutbildningen!! Han var helt oregerlig och inte alls nåbar, det enda som funkade var inkallningen av någon konstig anledning. Ja jag vet detta var säkert mest mitt fel men fy vad dåligt det gick! Men det är väl detta som är tjusningen med hundträning, eller?? 


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Ja, ömsom är det vin, ömsom vatten när det gäller hundträning. I ena stunden känner man sig som en superdomptör, i den andra som en riktig idiot som inte förmår att få ordning på sin jycke... Men det är väl där nånstans som just tjusningen ligger, precis som du skriver!

Det ska bli kul att ses och träna ihop på lördag, då kan vi göra bort oss tillsammans! ;-)

Kramar
Sara

Postat av: Emma & Henke

Duktig apportör! Ser härligt ut i vår solen...... Du har trimmat Elin bra med kameran oxå ;-)
Även solen har sina fläckar & Oscar va väl rätt prickig igår, men ibland blir det inte riktigt som vi tänkt oss. Och det är ju FAKTISKT det som är tjusningen.
Vi ses ikväll
Kramizar

2007-03-15 @ 15:53:42
URL: http://mrperfect.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback