147106-32

147106-32

Idag var jag hemma med Eric för han hade feber och då kunde jag passa på att sticka ut på gräsmattan och göra läxan från vår kurs i dagsljus. Det är så härligt att kunna gå ut när det ljust och träna. Annars blir det träning under promenaderna och är det inte mörkt så har man en vagn framför sig som man skall försöka hålla reda på förutom hunden.

Träningen gick super och det verkar som om vår träning inomhus de senaste dagarna har gjort susen. Oscar kunde tom få sin leksak som belöning genom att få springa iväg en bit och hämta den efter att han suttit kvar när jag kastaden över huvudet på honom. Han kom tom tillbaka med den och släppte den frivilligt, behövde inte ens locka med korv eller köttbullar!! Det verkade som om han också tyckte att det var kul att träna när det var ljust ute. Nu är det bara att fortsätta träna varje dag och så blir det väl nya "läxor" på söndag.

Allmänlydnadskurs

147106-31
Äntligen var det dags för vår träningsdebut hos HM Hunddressyr.

8.45 var vi i ridhuset i Skivarp och redo för allmänlydnadskursen vi skall gå nu 9 veckor framöver.

Oscar var på helspänn, så många hundar som man inte får leka med. Jag har ju aldrig tränat Oscar i grupp innan så man var på helspänn innan för hur det skulle gå. Oscar var som sagt på tårna men jag tyckte ändå att han kunde fokusera någotsånär under tiden vi gjorde de olika övningarna, men han har inte lätt för att vara passiv när Heinz pratade och förklarae och vi bara skulle stå tysta och lyssna. (träna träna träna på detta jag vet!)
Inkallningne gick inte speciellt bra, hade bestämt mig innan att jag inte skulle använda hit eftersom jag vill använda det i framtiden vid tävling utan skulle kalla med kom istället vilket jag använder när vi är ute annars. Men vad tror ni jag kallar in med, jo naturligtvis hit och så tyckte Oscar att han skulle kolla in de andra hundarna istället för att komma till tråkiga mig!!!! Jaja till slut kom han och hälsat på de andra hundarna fick han inte heller gjort . Nu är Oscar väldigt trött och ligger här vid mina fötter och sover, så ikväll blir det en lugn promenad men kopplet kommer INTE var sträckt en enda gång!!!

Viltspår

147106-30

Jag e såååå stolt med en klöv i munnen!!! Men sen vill matte ha den och det är ju inte alls lika kul, jag har ju själv letat upp den i skogen..... 

Oscar gick idag ett viltspår kanonbra, det är ju dock bara andra gången han provar. Han tog spåret men sen gick det lite för fort så han tappade bort sig och gick då självmant tillbaka och tog det från början igen. Han jobba kanonbra med nosen i backen hela tiden och när han väl kom fram till klöven så var lyckan gjord.

Eftersom jag träffade honom för första gången idag efter våra semestrar så var det extra spännande att se hur han jobbade, det gick över förväntan, var först tveksam om jag verkligen skulle prova då han var ganska uppspelt men nu i efterhand är jag glad att jag provade.

Nu e vi alla hemma igen och allt är som vanligt, förutaom att Oscar beter sig som om Emma skall löpa vilken dag som helst, han piper och kan inte låta henne vara ifred, kan ju vara att de varit ifrån varandra ett tag också, hoppas verkligen att det dröjer lite till innan hon löper, det borde inte vara förrän i mars men hon e ju gammal så man vet aldrig.

Oscar på smester

147106-29

Meningen var ju att Oscar skulle fälja med till Sälen men efter moget övervägande och en underbar Susanne så fick han åka till dem istället för att sitta i en bil 8-10 timmar. Tror nog att han uppskattar detta men för mig känns det hemskt tomt att inte ha någon hund. Jag vet ju att han har det bra hos Susanne m familj men mitt ego vill ju ha med honom och det hade ju varit hemskt kul att se honom i snön, känns ju inte som om det kommer att hända inom det närmsta här hemma, fast vem vet det snöra kanske i maj!!!

Vill ni se vad Oscar gör denna veckan så är det bara att så in på länken som heter Zicko för det är ju hos bästa kompisen han befinner sig och det finns redan uppdateringar om vad de gör på Zickos blogg.

Nu skall vi packa färdigt och inatt bär det av till Sälen för en veckas skidåkning, skall försöka låta bli att bryta något och jag skall bara slappna av och ha det skönt kan ni tro.

Powerwalk

147106-28

Nu har vi börjat powerwalka (heter det verkligen så?) Vi går ut och så får Oscar nosa och göra sitt i ca 10 minuter. Sedan sätter jag kopplet runt midjan och så går vi i en rasande fart (ja så fort går det kanske inte ÄN), idag gick vi fort i 15 minuter så nu är iallafall jag trött Oscar drack lite sedan kunde han nog ha fortsatt men jag var helt slut. Hoppas att detta tar bort lite av julkilona man har lagt på sig, sen kan det ju inte skada för Oscars del heller med tanke på att han behöver bygga muskler!! Så till badsäsongen kommer vi att se ut som aldrig förr. Får väl Powerwalka när vi är i Sälen näsat vecka också för det är ju inte så mycket snö just nu men det kommer nog. Tyvärr ser det inte ut som om det blir så många backar öppna och längdspåren som jag tänkte att jag och Oscar skule hålla till i är ju ite direkt öppna heller, får nog bli rulldskidor i så fall.

Spår

147106-27

Idag har vi varit och spårat i skogen. Oscar var allt annat än fokuserad på det han skulle. Första spåret avbröt jag när han var 20 m på fel håll och när jag skulle "hala" in honom så lyckades han backa ur selen och passade då på att ta världens race i skognen. När han återkom gick vi tillbaka till bilen. Jag la sedan ut ett kort näringsspår med korvbitar i så att han fick ner nosen i backen, han fick ju även hjälp att fokusera då. Man kan ju inte missa en korvbit:)

Anledningen till att fokus var som det var kom vi fram till senare när vi hittade en död svan en bit bort, sen gick ju kompisarna viltspår brevid så det kan ju också ha varit en bidragande orsak. Men svanen hade en enorm dragningskraft för Oscar som tyckte det var mer intressant än något annat.

Summa sumarum är inte jag speciellt nöjd med dagen (Oscar däremot är nog jättenöjd:)men alla dagar kan ju inte vara superbra. Ikväll blir det lydnadsträning på kvälls promenaden, och imorgon skall vi se om vi hinner cykla en runda så att vi kan börja bygga upp musklerna i bakkärran!!



Före och efter trimsaxen har varit framme

147106-23

FÖRE

Här sitter jag i min trappa och surar. Här gömmer jag mig när familjen skall lämna mig och jag inte vill vara själv hemma. Sitter jag här tillräckligt länge kanske de inte lämnar mig!!! Ser ni så otrimmad jag är också:) (Det kan hända att jag får sitta här om jag har varit olydig också allt enligt nannyakuten som handlar om barnuppfostran men det kansek funkar på mig också vem vet)


147106-24
EFTER

Men här är jag nytrimmad!!! Matte har använt sin nya effileringssax och klippt av all min päls (nja kanske inte all men en del. Jag är ganska trött nu för idag har det hänt mycket. Morgonen började jag med ett morgondopp i parken, där finns en damm som man kan simma i, det var jätteskönt, matte gnällde dock om att det var kallt men jag tyckte att det var uppfriskande!! Sen när familjen min fått sin frukost så tog matte fram saxen!! Jag försökte gömma mig men det gick inte så jag fick vackert vara en duktig vovve och sitta stilla när hon fixade och donade. Det märktes att det var första gången för hon tog god tid på sig!!
Efter detta fick jag sitta och titta på när Elin och Eric spelade bandy och fotboll med några kompisar, jag ville ju vara med men fick inte. Men när matte släppte kopplet passade jag på att ta ett race, det var skönt att få springa av sig lite. Så nu skall jag ha en lugn kväll för jag har hört att matte har pratat om att det blir spår i skogen imorgon!! Det skall bi kul.