Viltspår och kamerajakt!!!

Hade bestämt spårdejt med Malin och Fido idag. Jag la ett spår till Fido och Malin la mitt spår, alltid bra att gå någon annans spår. När vi lagt spåret så gick vi en runda med hundarna, Zolo fick stanna hemma hos husse idag så det var bara Oscar och jag tillsammans med hela MaDoFi-klanen. Bus bus bus och så lite lek i geggiga vattenhål.

147106-273
Posering på bro!!

Jag skulle gå mitt spår först, tyckte att Oscar gick sitt spår mycket bättre idag än sist, han var mycket mer noggrann och lite lugnare än vad han har gått innan. Problemet vi hade idag är att när Oscar blir osäker så stressar han upp sig och blir för snabb och har då svårt att hitta tillbaka till spåret. Nån som har något tips? vi har ju försökt att lägga lite trixigare spår för att han skall lugna ner sig och det har ju funkat till viss del men det är just det när han blir osäker så ökar han tempot istället för att ta ner tempot och jobba sig systematiskt tillbaka till spåret. O andra sidan så går han ju så mycket bättre i spåret nu än vad han har gjort innan så det skall säkert lösa sig det också, vi har ju fortfarande lite tid på sig innan han får gå anlaget.

147106-274
Tjohej vad det går

147106-275
Stolt matte och kolla hur Oscar sneglar på mig, ta inte klöven!!!

147106-276
Min fina duktiga pojke:)

När Oscar var färdig var det Fidos tur, spåret jag lagt var väl inte det svåraste men han hade ju aldig gått någon annans spår och han löste uppgiften finfint. Under Fidos spår tog batteriet i min kamera slut så jag stoppade ner den i fickan och tog Malins kamera istället. Tillbaka till bilen och så körde vi hem. Väl hemma kände jag i fickorna och hittde ingen kamera. Nähä så hade jag tappat den i skogen. Ringde Emma o hörde om hon ville ha ett spår till Henke nu när jag ändå hade grejorna framme. Så bar det av till skogen igen och denna gången fick Zolo och Elin följa med. Jag hann lägga spåret innan Emma kom så vi gick direkt bort mot vägen där vi hade gått tillbaka från Fidos spår, ingen kamera!!!! Gick mot spårtslutet och Oscar började nosa febrilt och rätt vad det är så stannar han till och tar upp kameran från marken. Min hund är kanske inte så duktig på att leta skank men kameror kan han hitta:)

147106-277
Grabbarna brun i Skotts bur. (Zolo till vänster och Skott till höger)

Sedan fikade vi, Emma hade köpt fika med sig och det var minsann inte fel. Henke gick ett bra spår, lurade honom lite när jag la det och gick precis brevid en väg en bit, hundarna har ju vant sig vid att korsa vägarna så det tyckte han var lite konstigt men han löste det galant.

Nu är det fredagkväll så nu skall familjen ha det mysigt i soffan hela kvällen.

Valpvakt

Idag har vi passat Zolos bror Skott. Pojkarna har busat och lekt och sedan har de sovit som stockar! Oscar tyckte det var lite jobbigt med två små valpar här samtidigt. Han fick fly upp i soffan för dit kommer inte valparna upp. Vi tog även en promenad, kan säga att det var inte helt lätt att gå med tre hundar samtidigt, det slutade med att Oscar fick gå lös. När vi kom hem var det läskigt värre för Jesper hade varit och köpt en lövsug (som komunen för övrigt borde betalt eftersom det är deras träd som lövar ner vår carport!!!!) Lövsugen brummade på rätt bra och valparna tyckte att den var lite skum.

Här kommer lite puppiebilder från dagen.

147106-269
Världens goaste pojkar

147106-271
Vi har liggnades dragkamp.

147106-272
Hihi om jag ligger på det får jag behålla det /Zolo

147106-271
Två slagna hjältar (Ser nästan ut som om de sitter ihop)




Klubbmästerskap

Idag var det dags för klubbmästerskap på Burlövs BK. Med tanke på att vi inte har tränat så mycket så var förhoppningarna på dagen inte så stora. Zolo fick följa med eftersom han skulle få vara hos Emma i eftermiddag då vi skall på bio. 

Ettorna startade sist så vi fick stå och vänta och titta, vilket är mycket nyttigt. Domaren kommenterade sin poängsättning efter varje moment hos alla ekipagen och det är väldigt nyttigt att lyssna på, man lär sig vad domare tittar på och hur de funderar i poängsättningen. 

Jag hade startnr ett. På platsliggningen innebar detta att jag fick lägga Oscar närmst publiken men han låg som en klocka idag också, nervositeten inför platsliggningen blir mindre och mindre för varje tävling.

Linförigheten kändes inte helt hundra när jag gick, tyckte att han släpade lite men det tyckte definitivt inte domaren, vi fick en 10:A!!!!!!! Aldrig fel att få en tia på linförigheten, men iom det så slutade det som var bra.....

147106-264
En halt under linförigheten.

147106-267
Linförighet
147106-268
Språngmarch


Vid läggandet så gjorde Oscar ett ställande som var SÅ snyggt, synd bara att det var fel moment. Inkallningen lite slö, kan bero på att jag har gjort några inkallningar med ställande kanske. Stälandet utförde han inte alls, kankse skall byta kommando och säga ligg till ställandet ist?!?!?!? Nu var Oscar smått ofokuserad, han hade span på någonting en bit bort på apellplanen, vad vet jag inte men när det var dags för apporteringen så gör han ett ryck när jag säger apport som om han skulle springa iväg för att apportera, sedan tog han den dock fint. Hoppet hade mycket övrigt att önska, Han tittar inte på mig när jag säger Hopp så jag får dra till med ett DK och sedan hoppar han men kommer inte in så det får bli FOT.

Totalt skrapade vi ihop 131,5 poäng och det var inget lysande resultat men o andra sidan så är vi inte i tävlingskondition just nu heller. Jag är iallafall jättestolt och glad över min 10:a på linförigheten och man skall ju fokusera på det possitiva.

Nu har det vänt

Det skulle bara till en tur till Genarp så har matbeteendet vänt totalt. Från att ha varit helt ointresserad av mat som var i skålen, mattes hans, Oscars skål mm så har han nu blirvit tvärtom. MATTOKIG. Han äter upp i stort sett allt i matskålen och när jag erbjuder godis från min hand så tar han det och lite av fingrarna!!! Det är jättehärligt att han äter men nu har buset i honom också dykt upp. Han sover och vilar jättebra inomhus men ute är han en vildbatting, han jagar löv och pinnar. Kopplet går bra att ha på honom det bryr han sig inte så mycket om och det är ju skönt, men jag har en ganska stor gräsmatta på andra sidan gatan och dit får man gå utan koppel och det är ju häftigt tycker han. En koppelpromenad blir det varje dag.

147106-260
Here I come, han har bra fokus, MATTE!!!!



 

147106-259
Jag får nog godis när jag kommer till matte, slurp. (Lite mkt suddig men så söt)



Oscar accepterar honom men njuter av vår morgonpromenad som vi tar själv, passar även på att träna lite på promenaden med Oscar, det är ju klubbmästerskap på söndag så vi måste ta tag i lydnadsträningen lite nu!! Konkurrensen mellan hundarna är verkligen bra, Oscar är mycket mer fokuserad på mig när vi är ute själv, han blir liksom lite mallig och är mycket mer observant på mig. Har även passat på att träna lite när Zolo springer runt benen på oss, snacka om störning.

147106-261
Löv är gott.



 

147106-262
När jag tuggar på en torr frolic kan jag sitta stilla så du kan fotografera mig!!




Regnat har det gjort idag men det var bara konstigt i början sen brydde sig inte Zolo så mycket om det men när vi skulle torka oss när vi kom in så var det lite protester!!! I och med att han har blivit så mattokig så har jag börjat klicka in honom, vi får väl se hur det går med det, något måste vi ju göra:)

147106-263
Inte lätt att fånga båda på samma bild:) Men ställer jag Oscar så har jag en liten chans

Besök hos brorsan

I morse åt faktiskt Zolo två eller tre små bitar av maten, han slickade också väldigt mycket i skålen så då blev matte glad!!! Hade bestämt lunch med Emma, vi skulle låta hundarna leka lite och sedan låta Skott och Zolo äta tillsammans. Släppte ut alla fyra hundarna i trädgården och det blev genast full fräs. Skott kollade omman kankse kunde bita i brorsan men han sa minsann också till precis som Henke! Henke och Oscar körde lite jagningslek, Henke först och så jagar Oscar honom, detta är bådas favoritlek. De små killarna lekte och rullade runt i gräset, det var ju helt underbart väder idag så vi var ute en bra stund.

147106-258   147106-257

147106-256   147106-255
Det är kul att rulla runt och busa med brorsan

Väl inne gjorde Emma vid maten till hundarna och när den stått till sig så satte vi ner skålen och två valpar satte ner nosen och började äta. Zolo åt kankse inte jättemycket men tillräckligt för att jag skall vara lugn ett eller två dygn till. Det syns ju så tydligt att han har tappat i vikt, midjan på honom är så jättesmal, men o andra sidan är han pigg som få ändå, men bara ute här inne ligger han mest och sover.


147106-252
Kramas eller busar,
147106-254
Äta bör man annars....
147106-251
Zolo hittade husses datorväska att sova på!!!


Vi lyckade även fånga alla fyra på en och samma bild, sitt stanna kvar är inte riktigt befäst hos valparna än!!!!!!!!!

147106-253

Första dagen hemma med Zolo

Då har det gått mer än ett dygn sedan vi kom hem och det har vl gått ganska så bra. Barnen är nöjda och Elin är jätteduktig på att ta ut Zolo i trädgården när han precis har vaknat så kissar och bajsar gör vi ute:) (än så länge iaf)
Natten förlöpte bra, vi gick o la oss vid nio och Zolo gick direkt in i sin bur och la sig sedan sov han där till fem på morgonen, då var Zolo pigg och jag trött... Efter några race i trädgården så gick vi och la oss på soffan nån timme till. Under dagen har Zolo sovit, sovit, sovit, kissat, sovit, sovit. Han gör allt så inget annat än sover den här lilla parveln, när vi går ut så är det dock full fräs så kan det fortsätta så här så är det bara toppen!!

147106-248
Here I come!!!

147106-250
Zolo trivs under våra stolar men det dröjer inte länge tills han inte får plats!!


Det enda som stör mig är att han inte äter, han har itne ätit något sedan vi kom hem, han tittar inte ens åt maten. Jag vet innerst inne att en hund äter när den är tillräckligt hungrig men man oroar ju sig naturligtvis ändå. Har han inte ätit något på förmiddagen imorgon skall vi åka ut till Emma och Skott och se om det hjälper att de får leka och äta tillsammans. Jaja det ordnar sig säkert, Oscar tycker att det är väldigt synd att jag slänger en massa mat när han hade kunnat äta den istället, men se det får han minsann inte!!!

147106-249
Syskonkärlek!!!!!!!!!!!

Nu är det snart liggedags igen så får vi se hur denna natten förlöper.

Nu e Zolo här

När vi kom upp till Anneli igårkväll fick vi våra valpar i famnen direkt, så det blev gos och pussande en liten stund, sedan kallade dock Idol på oss (Jag var nog den av oss som är minst intresserad) så då fick valparna gå tillbaka till sina syskon. Vi sov gott hela natten och vid nio gav vi oss iväg efter diverse donande och frukostätande. Emma började köra och jag hade båda valparna vid mina fötter. Så länge det var krokiga och ojämna vägar hade Zolo och Skott svårt att slappna av men efter en stund så sov de så gott. Vid Eurostop i Halmstad stannade vi för kissepaus och tankning. Hundarna fick gå i koppel för första gången och se lastbilar bussar mm så de fick många nya intryck på en liten stund och det märktes när vi fortsatte att köra med mig vid ratten nu. Båd pojkarna sov hur fint som helst. I Bjärred blev det en ny kissepaus när vi hämtade Elin och Eric som hade varit hos farmor på förmiddagen och sedan lämnade vi av Emma och Skott i Genarp. Även efter vi lämnat av Skott så gick det bra med Zolo. Hundarn tog resan väldigt väldigt bra över förväntan hos både mig och Emma.

147106-241147106-242
Zolo under och Skott över på bilden till vänster och Zolos favoritställning när han sov i bilen till höger
Väl hemma instruerade jag Elin att ta in Zolo i trädgåreden så att jag kunde gå inte och hälsa på Oscar som naturligtvis hade saknat sin matte. Släppte ut Oscar till Zolo i trädgården, Oscar morrade till en gång, Zolo kollade om det kankse fanns mat under magen på Oscar men det fanns det inte, de busade lite o så var de kompisar.

147106-243
Kom så leker vi

147106-244   147106-245
Jag vill leka mer!!!                                       Men jag är faktiskt trött

Nu är Zolo trött och ligger o sover i sin lilla hage.

147106-246
Zolo trött i sin stora säng i sin lilla hade av kompostgaller!!

Spår och promenad

Idag körde jag och MaDoFi till Torup för att spåra. Väl framme så upptäcker jag att min väska med klöv och blod är kvar hemma!! Min hjälna fungerar bevisligen inte som den skall:) Men men, vi kom fram till att Oscar fick gå Fidos spår. Malin la spåret i väldigt trixig terräng hundarna skulle över under och runt om stockar och ris, detta var ett jättebra spår för Oscar för han kan inte hålla så högt tempo när det är lite trixigt, tempot var dock ändå högt och jag fick bromsa rejält för att hinna med när jag skulle över stockarna som Oscar gick under!!!!  Jag var rejält trött i benen efteråt. Tyckte Oscar gjorde ett bättre spår idag än sist men när han stressar och går för fort så stänger han av nosen och tappar då spåret väldigt lätt. Malins spår var också bra på det sättet att hon vek av med vinklar så fort man insåg att hundarna skulle tro att spåret fortsätter rakt fram, de kan då inte koppla av nosen utan måste fokusera för att inte tappa spåret.

147106-238
Sele på!!!

147106-239
Spårar för fullt

147106-240
Paus i spåret, lika bra att vänja Oscar vid att man måste kunna stanna i spåret m tanke på skottet i Ö-klass


Efter att Malin lagt ut spåret gick vi en runda med alla tre hundarna så de fick springa av sig ordentligt. Oscar såg ut som en lerhög efter ett litet tag, han lägger sig ju helst ner i varje liten lerpöl som går att hitta.

147106-237
Oscars favoritsysselsättning på promenaden


I eftermiddag skall jag hämta Emma på hennes nya jobb och sedan bär det av till Flathult för valphämtning. Vi kommer att stanna hos Anneli över natten då vi inte vill komma hem med valparna mitt i natten. Så imorgon kan jag lova en ny uppdatering med MÅNGA valpbilder!!!!

Träning för en gångs skull....

Känns som om det var evigheter sedan vi tränade "på riktigt", det blir mest träning på våra dagliga promenader inte "organiserad" träning som man var van vid när vi gick kurs. O andra sidan skall ju OScar få vila lite från lydnadsträning och det har han ju fått göra iom kastreringen. Idag var han dock inte lika mycket på hugget som han var förra veckan, eller på hugget var han men på helt fel saker. Något luktade VÄLDIGT gott för både Oscar och Doggy hade helst nosen i backen idag.

147106-235
Vi har fokus på samma sak iaf!!!!

Träffade Malin o Doggy för lite träning. Började med en platsliggning och det gick jättebra förutom att han reste sig på Malins sitt som var menat för Doggy så det fick vi göra om några gånger....  Körde lite linförighet och det gick sådär, han sackade lite och kontakten var i stort sett lika med noll. Körde läggande och det gick bra, inkallningen var slö så den gjorde vi om och sedan ställandet var hyfsat men när jag skall gå tillbaka till honom viker flyttar han bakbenen ifrån mig. Stadgeträning i stående position är det som gäller nu!

147106-234
Linförighet med bestämda steg iaf från mig!!!

Lite rutanträning blev det och det går hyfsat bra idag var det dock som sagt mcket gott att lukta på marken så han snusade en del och det vill vi ju inte, men några blev bra.

På vägen till bilen stod korna och råmade allt de kunde så jag var ju tvungen och gå mot dem för att se hur Oscar reagerade, vet ju inte om han sett en ko innan!!! Han tittade förundrat och de tittade tillbaka lika förundrat, sedan skällde han två gånger gick och kissade så var det bra med det. Tyckte nog gott att de kunde stå och idissla där på andra sidan staketet:)

147106-236
MUUUUUUUU


Också till slut en liten puppybild!!!

147106-233
Nu kommer han snart........

Zolo 7 veckor

Nu är det bara en vecka kvar tills Zolo kommer hem till oss. Vi längtar så det gör ont, speciellt Elin längtar och planerar. Det skall bli så mysigt med en valp här i huset. (Ja jag vet att det kommer att bli jobbigt oxå)

Fick precis en bild på en av valparna, den som vi vill ha om han motsvarar våra förväntningar när 
Anneli testar dem nästa vecka. Han e ju bara så go, söt, puttinuttig mm mm mm.

Så ni som inte vill titta på söta valpbilder (Soffan) titta inte längre ner på sidan!

147106-225
Tittut

Nu har träningen dragit igån igen med Oscar efter kastreringen och det verkar som om han har mått bra av sin vila för nu är han positivare än nånsin när vi tränar. Har tränat lite här hemma och i onsdags var vi på Burlöv och tränade tilsammans med Emma och Henke. Oscar hade faktiskt mest fokus på mig trots mycket störning från andra hundar och fuktigt långt gräs på apellplanen. Gjorde en platsliggning med många andra hundar och han låg still hela tiden trots bröt och bråk från andra hundar som inte tyckte att det var någon vits med det här att ligga sitlla:) Sedan körde jag linförigheten och han var på tårna men det gick super. Körde även inkallning och läggande under gång. Vi testade även på rutan och den går bra på ca 5 meters avstånd i störig miljö så nu skall vi utöka avståndet lite till. Avslutade med fjärren som egentligen var det enda som inte funkade, han vill gärna lägga sig för fort efter att jag satt honom och det har jag bara mig själv att skylla. När han sedan väl sitter och jag lägger honom så funkar det men då vill han inte sätta sig överhuvudtaget när han väl har lagt sig. Jaja det är bara att nöta på med mycket belöning.

147106-226
SnyggeOscar


Oscar fick posera när jag provade olika inställningar på min kamera som jag inte ens visst att jag hade. Sedan har jag helt själv beskurit den i photoshop vilket är en bedrift av mig:)

Fick precis en massa valpbilder:

147106-227147106-228
147106-229147106-230
147106-231147106-232

Man kan nog lugnt säga att det är full fart på valparna, enligt Anneli är alla framåt och pigga.