Försök......

Skall nu göra ett försök med att bara ha uppdateringar på min hemsida. Kommer att ha en rubrik som heter "hänt sen sist" och under den kan man läsa om det som funnits i bloggen tidigare. Får se om jag tycker att det funkar!!!!!

www.tokigaflattar.dinstudio.se

Hoppas att

Passitivitet och spår

Hade skrivit ett LÅÅÅNGT inlägg som bara försvann:(

I korta drag har dagen sett ut så här:

Elin och Oscar på hundungdom. Elin är superduktig med Oscar men han e lite stoooor:) Får se om hon kan tjata till sig en egen hund i mer "rätt" storlek.

Zolo fick träna passitivitet mitt på en fotbollsplan med fotbollsspelande 6-åringar. Han låg stilla i en timme när jag höll i träning, sprang runt med en boll mm. Han var inte ens uppbunden. STOLT MATTE

Till skogen med Emma, hundar och ungar. Zolo gick sitt spår bra men är fortfarande lite osäker i spåret och tycker mycket är läskigt runt omkring. Oscar ångade på i sitt spår och missade sista vinkeln, han hinner ju inte tänka när det går så fort.

En lugn kväll framför TV och dator.

Laddar nu för en hel veckas utbildning bara dagpass hela veckan.

Tills nästa gång
KRAMEN


Snabbträning

Idag tog jag med hundarna när jag skulle med Elin till hennes ridning. Hon rider på Lomma ridklubb och det ligger ju alldeles intill Lomma BHK så varför inte passa på att träna lite.

Elins ridning gick jättebra, känner dock att hon börjar bli för duktig (ja inte för att skryta alls) för den gruppen hon rider i nu. Hon har ju ridit sedan hon var 3,5 år men har aldrig lärt sig hästhantering och därför fick hon börja i en lättare grupp än vad som egentligen passade. Är också av den filosofin att det är bättre att vara bra på det man gör och göra det enkelt lite exta än att stressa fram. Nu tycker hon dock själv att det händer för lite så vi får se om hon skall byta grupp eller inte.

Efter ridningen stannade jag till på Lomma och där var Emma och ett helt gäng Anthriscusar som hade tränat lydnad. Som tur var hade Emma lite köttbullar över då jag glömt mina hemma.... Körde ställandet med Oscar han bjuder ju gärna på läggandet men nu vill jag ha upp ställandet lite. Vill att ställandet skall ha högst förväntan alltid lättare att jobba från ställande än liggande:) Körde först stillastående coh det gick bra men så fort jag började backa så bärjade han erbjuda läggande istället. Började då trampa på stället när han stod och sedan gå sakta bakåt. Det gick super, han var dock extra nosig idag men när jag änvände nosandet som en belöning efter några rep så nosade han mycket mindre och tittade upp på mig och frågade liksom om vi inte skulle träna mer. VILKEN LYCKA detta var, min täningströga (om man får kalla honom det) bad om att få träna:)

Sedan var det Zolos tur och jag passade på att köra höger och vänster dirigeringar eftersom jag hade Elin och hennes kompis Olivia till hjälpare. Ställde dem på vars en sida om Zolo och skickade ömsom häger och ömsom vänster. Funkar bra två gånger kom han till mig ist men alla de andra skicken satt som en smäck. Ökade på avståndet både till dummiesarna och till mig. Mcyket nöjd med den träningen.

Blev en kort men mycket effektiv träning idag och det är ju bättre än långa oorganiserade pass.

imorgon blir det förhoppningsvis spår, tog ut en flaska som varit ute och vänt två gänger utan att vi använt det och det luktade ruttet ägg i tvättstugan när jag kom dit så jag tog ut en ny flaska, blodet i den första mådde nog inte så bra.

Skall försöka komma ihåg kameran imorgon så vi kan ta lite bilder.

Tills dess
KRAMEN

Oscarträning

Idag var det dags för träning hos Åsa med Oscar. Det är såååå kul att träna på detta sättet men det allra roligaste är att se hur kul Oscar tycker att det är:)

Vi började idag att köra läggande, de börjar sitta rikitgt bra nu och han lägger sig även när jag går baklänges så nu är det dags att lägga på kommando!!!!! Detta är en del jag tycker är svår i denna träning jag tränar ofta in momenten för länge innan jag lägger på kommandot, tur man har en tränare som kan säga till en när det är dags. Körde sedan ställande på samma sätt, först framför och sedan framför mig när jag backar och det fungerar också bra, så det är dags att lägga på kommando där också. nu har vi mycket att träna, får ju inte glömma ingångarna, fria följet mm. 

Jag är så glad för Oscar idag svansen glad hela tiden tom när jag tog upp honom i fotposition:) Kan nu när jag börjat träna på detta viset inte förstå hur man kan träna hund på något annat sätt:)

Vi avslutade med den övningen jag tidigare skrivit om där man skall göra så många repitioner av ett moment under olika förutsättningar, först utan störning och sedan med mera störningar efter hand. Oscar klarade det inte längre när Susanne stod och sa Oscars namn och olika kommando, då blev det för mycket för honom han började nosa febrilt i marken och det är ett tecken på att han inte klarar med så vi bröt där.

Susanne och Zicko har också varit med och tränat idag och de har gjort STORA framsteg den senaste tiden jättekul att se att Zicko är så positiv till träning igen. BRA jobbat Susanne.

När jag kom hem gick jag ut för att träna med Zolo, körde läggande framför mig och under rörelse, här är det dags att lägga på kommando. Körde sedan ställande framför mig, så länge jag stod stilla funkar det men så fort jag börjar backa så lägger han sig istället. får öka upp ställandena ett tag nu istället och inte köra dem så nära varandra. Annars höll han sig hyfsat i skinnet idag, har nog börjat fatta att det blir time out om man inte är lugn.

Nu skall jag fixa lite mat till jobbet sen är det jobb 15-24. 

Tills nästa gång 
KRAMEN