Bur till Oscar

147106-40

Idag har jag varit och köpte en GIGANTISK bur till Oscar som bara skall vara hans. När Oscar är i buren så vill han vara ifred och inben får störa honom. Sen så skall Oscar ha buren till att äta ben i och ligga i om han vill när vi inte är hemma så att han har ett tryggt krypin som bara är hans. Han har redan funnit sig till rätta i buren och ligger och gnager på sitt märgben som han fick i buren idag. Skall bara försöka lära honom att inte kasta sig ur buren när han inte vill ligga där längre, just nu så kasatar han sig ut så att filten inuti och hela buren far iväg. Sen blir det väl till att bära med buren på utställningar, vi har en i sikte och det är SSRK:s i Hasslarp, så nu tycker vi att vädret skall bli bättre så att vi kan börja cykla för att bygga upp muskler i bakkärran.  

SNÖBILDER!!!


Äntligen har jag också lyckats fånga Oscar på bild i snön!! Han är mer under än över snön!!
Nu ikväll körde vi även lite lydnadsträning och behöver jag säga att det räcker med snön som störning just nu?!?!?! Men efter lite diskussioner så gick det riktigt bra. Här kommer iaf lite snöbilder!

147106-37

Om jag dyker under snön så kanske jag hittar nåt roligt!


147106-39

Då blir jag så här vit ch fin om nosen.

147106-38

Mmmmm gott e det också!!


Inkallningen funkade!!!!!!!!!!!!!!!

147106-36
Jaha då har vi varit och tränat igen!!

Tog det lite lugnt eftersom Oscar får antibiotika mot en infektion som han har dragit på sig, men träna behöver han ändå och lydnadsträning är ju inte så fysiskt (nu har han ju nästan slutat hoppa hela tiden:)

Träningen gick SUPER om jag får säga det själv. Sitt och liggkvar med störning i form av krypande matte, vantar som kastades, bollar och tränare som kom och störde. Sen gick vi runt lite med hundarna och det gick också bra tyckte jag, fick lite tips av Heinz som jag kan ha nytta av när jag möter andra hundar.

Sen skulle vi ställa upp oss och köra inkallningen. Puh tänkte jag, den har ju inte funkat en enda gång hitentills i ridhuset, funkar bra när jag tränar själv men inte med andra hundar i närheten. Men det gick jättebra, inget extravarv av Oscar idag inte. Dock var han lite tveksam innan han startade men det är ju bättre det än att han tar ett eller två varv runt innan han kommer till mig. Så det var en stolt matte som körde hem med en trött Oscar.

De fina bilderna är tagna av Emma som har lånat en systemkamera, så nu vet ni vad jag önskar mig i födelsepresent (hoppas att släkten är här inne o kollar ibland:)

147106-35

Titta så fint Oscar kan ligga trots att det var en massa hundar runt omkring oss som studsar och stojar. Det har verkligen blivit mycket bättre de sista veckorna. Så nu känns det faktiskt som om det kan bli debut i lydnadsringen detta året!!

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Sara http://pojkarnavov.webblogg.se/
)! Här kommer mina svar:

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 - vad står där?
Troligtvis har många andra inledningsvis haft samma problem (Hund & Delfin, Karen Pryor)

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
En pärm med bokföringspapper

3. Vad var det senaste du såg på tv?

Bolibompa


4. Utan att se efter, gissa vad klockan är:

20.05 (oups missat Elins läggtid klockan var 20.13)


5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
TV:n Antikrundan låter det som

6. När var du senast utomhus och vad gjorde du då?
Var ute och kissade hundarna en snabbis.

7. Vad tittade du på innan du började svara på den här undersökningen?

Datorn på jobb


8. Vad har du på dig?
Jeans, skjorta och tröja.

9. Drömde du något inatt? I så fall - vad?

Vi var på tivoli med en massa barn som jag inte kände (hua en mardröm:)


10. När skrattade du senast?
När barnen kom flygande mot en och sa att de tyckte om en. (Det var faktiskt idag när jag kom hem från jobbet)

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?
Bara tapet (tåkigt värre)

12. Har du sett något konstigt på sistone?
Nä kan inte komma på nåt

13. Vad tycker du om den här utmaningen?
Roligt

14. Vilken var den senaste filmen du såg?
Kan ju aldrig komma ihåg namnen på filmer men det var säkert nån romantisk komedi som jag somnade till i soffan

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?
Köpa en stooor gård

16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till.

Kan inte komma på nåt

17. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?
ta bort allt våld


18. Tycker du om att dansa?
Jodå visst är det kul när man väl tar sig ur huset och har trevligt en kväll.

19. George Bush?
Nope, han har falska ögon

20-21. Vad skulle dina barn heta, pojke resp. flicka?
Eftersom jag har en pojke och en flicka får det bli Elin och Eric

22. Skulle du nånsin överväga att bo utomlands?
Nope, gillar sverige för mycket

23. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?
Nu kommer det att bli ännu roligare här!!

24. Vilka tre personer vill du ska svara på de här frågorna?

Susanne (www.zicko.webblogg.se)
Malin (www.madofi.webblogg.se)
Carro (www.toffi.webblogg.se)


Allmänlydnadskurs

147106-34

Nu har vi varit iväg på kurs för tredje gången. Har tyvärr inte hunnit uppdatera under förra veckan men bilderna är från förra söndagen (Tack för sällskapet Malin:)

Förra söndagen gick det lite si sådär. Oscar tog ett race på inkallningen och han var allmänt ofokuserad. Myror i brallan Oscar kändes som ett mer passande namn då. Under veckan har vi tränat och tränat under våra promenader och det känns mer och mer som om allt håller på att falla på plats hos både mig och Oscar.
Det  fick vi bevis på idag också. Ibörjan hade han en ENORM kontakt med min vänsterhand och efter lite tips från Kent och Heinz så fick vi kontakt även utan godis!!!! Vi har fortfarande en hel del att jobba på!! Men o andra sidan hade det varit tråkigt annars. Nu hade ju Oscar visat att han minsann kan hålla kontakten med hjälp av godis så nu skall jag sätta lite krav på honom istället för att "muta" och det gick över förväntan, så nu är det hårda bud.... Konsekvent hela tiden och kraven på Oscar skall vara likadana överallt.

Passade även på att träna lite passivitet när de andra gick runt och tränade sina hundar, skall försöka att åka ut lite överallt för att Oscar skall förstå att när jag är stilla så skall han vara stilla!!!! Detta kommer att bli ett digert arbete för han har lite svårt att förstå varför man skall vara passiv och göra ingenting när man kan studsa och hoppa runt...

Idag körde vi ingen inkallning men det kommer vi att göra nästa gång och målet är att alla skall kunna gå runt med sina hundar lösa och UNDER KONTROLL, det gäller att man tror på hunden och att den kan klara det för jag har märkt att Oscar testar mig så fort han märker att jag tvekar. Nu blir det hårdträning hela veckan, skall även försöka hinna med nåt sök eller spår så att det inte bara blir "tråkig" lydnad.

147106-33
Oscar gäspar och slickar sig om munnen när vi är färdiga med träningen för idag.