Träning inför WT?!?!?!?!?

JA vad har man låtit sig "luras" till, Emma började prata om att hon skulle starta Skott på FRK:s WT den 25/5 och då började ju denne svensken också tänka på det. Bestämde träning med Emma och Skott idag, ja Krut fick ju naturligtvis också följa med:)

Jag hade både Oscar och Zolo med mig, Elin fick också hänga med då hon dras med en envis hosta så hon var hemma från skolan men lite frisk luft i lugn takt har aldrig skadat någon.

Vi började med att lägga ut ett stort sök (för oss iaf) med ca 15 dummisar i. Zolo satt och tittade på när jag la ut mina dummisar. Sist jag tränade sök med Zolo för några dagar sedan så tyckte han att han var färdig varje gång han kom in, men idag verkade poletten ha trillat ner lite. Det hjälpte ju säkert att han fick sitta o titta när brorsan hämtade varannan gång men han var bättre på hugget idag och satte på näsan bättre. Här gav han sig ut i ris och buskar utan den minsta tveksamhet om man jämför när han spårar och blir rädd för minsat lilla knak så brydde han sig inte ett dugg här. Han knallade någon gång och det är när jag inte har fokus på honom utan koncentrerar mig på annat så det får bli skärpning på matte och ett koppel framför bogen på honom så jag kan korrigera honom i tid.

Sedan blev det några enkelmarkeringar vilka han klarade hyfsat, det är ju inga jätteavstånd än men med tanke på att han fick prova det för första gången för några dagar sedan så tyckte jag att han löste det bra.

Vi la sedan ut några dumisar nära varandra och skickade på linjetag började på ca 10 meter och backade sedan 5 meter åt gången när vi var på 20 meters avstånd hade han svårt så vick fram några steg och han löste det bättre, bara att träna på:)

Dagen slutsat är nog att vi kankse kan våga prova att vara med på WT som träning och inget annat. Kan vara bra med en värdemätare på hur långt vi har kommit i träningen och om det är något man missat. Har ju aldrig startat en hund på prov förr så det skall bli väldigt spännande för min del också. Har ju två dagar till på mig att fundera.

Oscar fick gå ut i söket och ta in två dummisar och det gjorde han bra han jobbar ju på som en duracellkanin problemet är ju att ja inte kan få stopp på honom;)
Han fick även två enkelmarkeringar och de gick bra tyckte jag lägger ju inte så mycket tid på jaktträning med honom just nu men visst är det kul att det funkar det lilla vi gör.

Lite bildbevis blev det ju naturligtvis också

147106-469
Bra grepp och fullt fokuserad


147106-468
Full fräs i skogen


147106-470
Oscar kan också:)


147106-471
Oscar och Elin myser i skogen

TREVLIG VALBORG allihopa!!!!!!!!

Viltspår med mycket störning

Eftersom jag inte skulle börja förrän kl 15 idag så passade jag på att be Malin lägga ett spår till Oscar idag på fm. Tack snälla Malin för hjälpen.

Var i skogen vid 11 och vi började då med en runda i skogen tillsammans med ett helt gäng skolelever som orienterade, verkar som någon skola hade friluftsdag idag:)

147106-464
Dubbelt "här"gående utan koppel, mina superduktiga gossar


Efter rundan började vi med Oscar. Han var taggad som vanligt men började bra, men efter ca 50 m tror jag det var så tittar jag upp och ser en hel hjord med rådjur mitt i spåret, det kan nog ha varit en 10-15 stycken ungefär en 5-10 meter framför oss. Oscar tyckte att det var ett toppen spår med levande klövar som sprang runt hihi, stackarn.
Efter lite klyddnade och några nya försök kunde han koncentrera sig igen. Han spårade på hyfsat idag tyckte jag men enligt Malin som lagt spåret så gick han ganska mycket brevid spåret, varför han gjorde det har jag ingen aning om. Vi kom fram till slutet och efter mycket letande så hittade han klöven väl gömd, glad blev jag när han verkligen letade fram den, han ser ju inte klöven som en superbelöning men fram skulle den.

147106-465
Rådjuren i Oscars spår

147106-466
Oscar med skatten

Så var det Zolos tur och Malin hade lagt ett väl blodat spår som var rakt. Zolo började bra men rätt vad det var så dök det upp orienterare efter orienterare som han var tvungen att kolla och skälla lite på. Han var inte alls lika låg idag som han varit förr men han var mycket okoncentrerad när det var en massa människor i hans spår. Han hittade dock skatten och blev som vanligt väldigt glad.

147106-467
Zolo med sin skatt, ser dock inte lika glad ut när an är ommenderad sitt med den i munnen


Nu skall jag iväg till jobbet men det känns helt OK att lämna hundarna hemma när de är trötta efter spring, bus och jobb.

KRAMELIKRAM på er

DEBUTEN

Ja då var debuten avklarad och det var mycket nerver och fjärilar i magen imorse kan jag meddela. Tävlingen hölls på Malmö Brukshundsklubb och det var DM i Lydnad Elit och i Agility så det var MYCKET hundar och tält och speakers runt agilitybanan men lydnadsplanerna låg tack och lov en bit bort.

Oscar skötte sig bra när vi gick runt i början men det blev mycket intryck så han fick ligga en del i bilen innan vi skulle lotta mm. Jag drog startnr 2 vilket jag hade hoppats på. När det så var dags så var min Lukas (fortfarande nervositetet)  inlåst i Malins handskfack:)

Platsliggningen gick bra han snusade en gång men det måste domaren ha missat för det blev en 10:a på den, samma poäng på tandvisningen, vilken Flat är inte tillgänglig????

Ut från banan och körde lite fotgående, tyckte att OScar var lite disträ men det var ju o andra sidan hundar precis äverallt. 

Väl inne för min tur så började vi en linförighet, vid första halten satte han sig inte och när jag efter ungefär halva tiden kom på att jag gick för sakta och ökade tempot gick han mycket bättre, enligt Malin gjorde han en super vänster om halt:) Han flöt ut lite på slutet och tyckte att han skulle fortsätta ut från planen!!! 
Läggandet hade han missat helt, han la sig helt sonika inte utan följde med mig framåt:( GRRRR men det är bara att skaka av sig och glömma det direkt. Nästa moment inkallningen gick bra tyckte jag det var en väldigt kort inkallningssträcka och Oscar brukar ha bättre tempo desto längre den är så han tog ju inte precis i vad han tålde direkt. När jag kommenderade stanna på ställandet så tyckte jag att det kändes som om han var på väg med mig fram så jag satte ut handen och fick ta ett DK på det, men jag ville verkligen inte ha med honom fram en gång till.
Apporten tog han innan och sen rullade han runt den i munnen. Hoppet gjorde han bra förutom att han sätter sig snett.

Platsliggning     10   30
Tandvisning       10   10
Linförighet            7   28                     Sitter ej, tappar pos
Läggande            0      0                     Ligger ej
Inkallning             9     27                    Tempo
Ställande             7,5  22,7                Steg
Apportering         6      6                      Tar för tidigt, tugg
Hopp                    9     18                    Sitter snett
Helhetsintryck    7,5  7,5 

Totalt skrapade vi ihop 149 poäng så vi gjorde inte bort oss totalt men jag vet ju att han kan så mycket bättre. Jag är dock nöjd med att han höll sig på mattan och inte fick ett tokryck en enda gång:) 

Tyvärr var Malin så fokuserad på att skriva mina poäng och titta på mig så hon glömde ta fram kameran därav avsaknaden av bilder men så kan det gå. Tack för sällskapet och stöttningen idag Malin:)

Nu tar vi nya tag och provar igen om ett tag.  

Genrep:)

Idag har jag självstudier och passade då givetvis på att träna lite hund också:) På lördag smäller det ju på Malmö BK så det kändes bra att köra genom hela ettan en gång nu för Malins kritiska ögon.

Vi började med en platsliggning och Oscar låg fint trots att Malin gick fram till Doggy så den skall inte vara några problem om det inte blir världens race bland de andra hundarna på lördag.

Linförigheten hänger helt på mig, har en tendens att stressa på svängar och halter när jag blir kommenderad, så gör jag bara som jag skall så hänger Oscar med och gör det han skall!!!!!!.

147106-459
Inför linförigheten

Läggandena är lite sega vet att han kan bättre men han lägger sig och jag måste bara hålla mitt huvud stilla så jag inte åker på dubbelkommando i onödan.

Inkallningen gör han bra så den är jag inte så orolig för.

Ställandet funkade också hyfsat.

147106-460
Ställande

Apporteringen tjuvar han ju gärna på så den skall övas lite här hemma innan lördag.

Hoppet dyker han gärna ner och nosar men jag tror nog att det skall funka på lördag efter att vi testat olika avstånd idag. 

147106-461
Hoppelihopp

Överlag är jag nöjd med Oscar, egtentligen är det ju så enkelt att sköter jag mig så sköter han sig, nu gäller det bara för mig att placera Lukas (min nervositet) inlåst på något bra ställe när det väl är dags för jag kan tänka mig att det påverkar Oscar mycket om jag blir nervös. Jaja det får bära eller brista skulle det inte funka så har vi fått en träning i det och det är ju trots allt vår första officiella tävling tillsammans så jag får inte ha för höga krav på mig själv.

147106-462
Zolo tränar passitivitet


Zolo satt uppbunden och han pepp och gnällde mest hela tiden så där fick han sitta och tycka synd om sig själv. Till slut tystnade han och la sig ner och då gick jag fram och berömde honom. Körde lite gående i koppel med honom med många svängar hit och dit så han skall lära sig att följa mig och inte gå på egna turer i kopplet. Har ju inte direkt lagt ner någon tid på lydnadsträning på honom så det var väldigt enkelt. 

147106-463
Det kanske kan bli hund av Zolo också nån gång


Nu skall jag dyka ner i mina självstudier innan jag tar tag i damsugaren. Kommer inte att uppa innan lördag men efter det kan jag garantera en uppdatering. Håll tummarna.  :)

147106-458
Mina hundar gillar mig lite iaf:)

spår och promenad

Igår kväll tog jag båda hundarna och åkte till klubben där det var öppen träning för klubbens medlemmar. Det börjar alltid med en platsliggning och det var mest den jag var ute efter. Ville testa Oscar då det var ett antal månader sedan han lågen en platsliggning sist. Han låg fint men åt gräs, efter två tillsägelser av mig bad jag Kenneth som är träningsledare att säga till honom och efter det så slutade han tugga. Han gick inte upp trots att det var mycket hundar han inte kände och pipleksaker mm som hördes runt om.

Vi körde även igenom några av lydnadsmomenten och det gick väl hyfsat. Han var lite ofokuserad då man gjorde det i form av linjeträning. Skall försöka hinna med en platsliggning till innan nästa lördag dagen med stort D.

Idag var det spår på schemat, snälla goa Emma åkte till skogen och la ett spår till Oscar, tack vännen:)
Spåret var lite klurigt och Oscar missade första vinkeln eller rättare sagt så var det nog jag som missade den, han var på väg men jag blev osäker och gick inte med direkt och då blev Oscar också osäker, dumma dumma jag som inte kan lita på Oscar.GRRRRRR blir så sur på mig själv. Resten av spåret gick han jättefint, han ringar lite men stressar inte upp sig så som han gjorde för och tempot idag var riktigt bra tyckte jag. Skall försöka få till ett spår till innan det är dags för träning med Ingvar igen.

När Skott gått sitt spår fick Zolo gå det också men det var för långt och klurigt för Zolo, han blir osäker och då funkar det inte. Skall försöka lägga några spår här hemma på ängen till honom så han är i van miljö och bara raka spår så han inte blir så osäker. 

147106-453
Jag är redo jag ser spårstarten matte

147106-454
Den rotvältan ser skum ut

147106-455
Men glad blir jag när jag hittar min skatt:)


Efter vi spårat tog vi en tur ut i kohagarna och såg även idag en gigantisk flock med rådjur. Hundarna fick springa av sig rejält och är nu förhoppningsvis trötta hela kvällen när jag jobbar, så resten av familjen får lugn och ro. Jobbar kväll även imorgon så jag skall försöka träna lite lydnad på dagen imorgon också med Oscar endast lite finjusteringar inga hela moment. 

147106-456
Inte lätt att få alla att var stilla samtidigt

147106-457
Naturligtvis måste man bada också


Ha en bra helg allihopa.  

Mycket lite hundar denna veckan

Denna veckan har hundarna verkligen legat på sparlåga. Jag har jobbat 9-16.30 varje dag och inte hunnit med mycket mer än jobba och sova. Utbildningen jag går har verkligen gjort en trött. Känns just nu som hjärnan är alldeles full och att det inte kan fyllas på med mer info just nu, förhoppningsvis så "sjunker" det undan i helgen så man är pigg och vaken på måndag igen. Näsa vecka blir dock bättre för hundarna men kanske inte för familjen. Jobbar endas kväll och natt nästa vecka så jag kommer att vara hemma lite mer på dagarna. Tanken är att jag skall hinna med ett spår iaf och lite finputsning av lydnaden med Oscar, ett och annat linjetag med Zolo lär det nog också bli.

I tisdags fick båda hundarna följa med till klubben när jag hade valpkurs, brukar ju bara ha med mig Zolo. Passade på att träna lite lydnad med Oscar efteråt men det blev bara en kort stund för de som tränade IPO körde just då träningen med piskan och den smäller rätt bra, Oscar tyckte att detta var mycket obehagligt så när jag satte honom på sitt kvar för att gå tre meter bort så kom han krypande efter mig ist. Ville inte bråka med honom så vi körde hem istället.

I torsdags tog jag en tur till stranden med Emma och Skott. Ida och Eric var också med. Hundarna njöt i fulla drag av att få bröta loss ordentligt. Mina hundar skulle ju kunna bo i vattnet men lite brottning blev det på stranden också.

image198

Snacka om att vi har haft sand inomhus sedan dess!!!! Trots att jag duchade hundarna när vi kom hem. Zolo hade nog lekt lite för vilt för när jag vaknade på fredagsmorgonen så hans vänstra öga allt annat än vackert ut. Det såg nästan ut som om han vänt ögat, man såg inte förg och pupill. Fick en tid på Bruksgården men hur skulle jag lösa det jag jobbade ju och man vill ju inte missa något på utbildningen i början. Som tur är så har jag ju VÄRLDENS BÄSTA EMMA som snällt körde petcab till veterinären med min hund. Det visade sig att han hade ett sår på hornhinnan och det blev ordinerat ögondroppar. Han är redan mycket bättre. Tydligen så var det en försvarsmekanism med att snurra ögat.

TACK ÄN EN GÅNG  image195EMMA image195FÖR HJÄLPEN, det var verkligen ovärderligt.

Idag är Oscar på hundungdom med Elin. Den största hunden med den minsta föraren. Enligt instruktörerna går det jättebra men hon har dock halti på honom så han inte skall få chansen att välta henne, skulle han lyckas med det en gång så lär han göra det fler gånger. 

Idag håller vi tummarna för våra vänner som är på olika utmaningar i detta avlånga land. Jag har förresten fått PM:et till den 19/4 så nu börjar nervositeten så sakteliga krypa sig på, kommer att vara som ett asplöv när jag skall in på banan.

TREVLIG HELG ALLIHOPA