Lydnadsträning med Oscar

Idag fick Oscar följa med mig till klubben för att träna lite innan min och Emmas allmänlydnadskurs startade. Vi började med att rasta hundarna och sedan körde jag lite linförighet och fritt följ. Han gick riktigt bra trots att det var längesedan vi tränade, känns nästan som om det är linförigheten som kommer att vara vårt starka kort till våren, läggandet går däremot inte så bra längre men det är bara att träna på:)

Gjorde även någon inkallning för att försöka belöna tempot och det funkade, han har ju varit lite tveksam de senaste gångerna.

Rutan blev det lite också mest med targeten i rutan då det var väldans länge sedan vi tränade den, men det gick hyfsat

Provade 2:ans hopp (hopp ut och tillbaka) och det gick sådär. Hade dumt nog lagt en apportbock snett framåt på vänster sida om hindret och den hade ju Oscar så klart span på. Men efter två nej när han ville springa brevid så gick det bättre, sen började jag klydda till det lite med kommandona så jag sa stanna isället för sitt när han var på andra sidan hindret, men det fixade sig, alltid skall man klydda till det lite;)

147106-289
HOPPELI
147106-290
HOPP


Provade även 2:ans apportering och då tog han klumpen i munnen men vi fick lite tips av Emma som funkade jättebra när jag väl förstod vad det var jag skulle göra. Inte konstigt att hundarna inte fattar när jag inte gör det själv!!! Måste jobba på att få Oscar till att hålla samma tempo in som ut när han hämtar apporten, ut springer han som en tok och in blir det betydligt långsammare men han galopperar dock. Det ser ju så mycket bättre ut om de har samma tempo ut och in.

147106-291
Så här skall man INTE göra!!!!

147106-292
Oscar viker sig dubbel för att hinna stanna och plocka upp apporten.


Är ganska nöjd med dagens träning, kan ju inte ha jättehöga mål när man inte tränat på länge, men det gick faktiskt över förvänatan så jag får väl höja kraven istället. Oscar trivdes iaf som fisken i vattnet när han fick åka iväg med matte själv utan lillebror.

En valpbild blir det dock idag. I lördags tog Emma och jag uppställningsbilder vilket inte var helt lätt med små ystra valpar som inte kan stå stilla mer än en sekund i taget. Men en bild blev hyfsad iaf.

147106-288

Kommentarer
Postat av: svart & brun

Vaddå ganska nöjd??!! Jag fattar ingenting.... jag tyckte han va jätteduktig!!! Det har ju med handen på hjärtat inte varit så mkt lydnad på sista tiden, men det gör nog bara gott i längden. Då är det ju både laddade förare & hundar som går ut på planen...
Krameli kram & sov gott!

Postat av: Sara & Salsa

Ja det gäller att hålla tungan rätt i mun... Det är inte lätt att hitta rätt bland alla kommandoord. Var glad att linförigheten funkar så bra. Något tips på hur man får hunden "med" sig? Salsa släpar gärna efter lite grann. Kramar Sara & Salsa

2007-11-06 @ 11:47:23
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: cattis

jo tack,det e bara bra med oss.själv oxå?
vilken goding
den lilla bruna!kan ju säga att man e lite sotis.hoppas man hinner se honom innan han blivit stora gossen. kramar från tassar o ben!

2007-11-06 @ 15:20:26
URL: http://cattisflats.blogg.se
Postat av: Maria & Meia

Det är så roligt att läsa om era lydnadsträningar, de gör att man blir lite motiverad att träna själv. Att det dessutom går så bra är ju extra roligt att läsa om!

2007-11-06 @ 18:54:18
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Meia

Zolo är utmanad!

2007-11-07 @ 10:15:39
URL: http://www.eng-johnsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback