Jakt (på riktigt)

Idag fick vi följa med Susannes kompis som skulle ut o jaga duvor. Emma och jag var uppe i ottan för det var samling i Eslöv 06.15 (puhhhu). Det var med spänd förväntan vi åkte för att se hur våra fina hundar skulle reagera i skarpt läge.

147106-224
Måste jag verkligen posera med duvan i munnen oxå???

Väl framme och utställda på våra platser och skyttarna på sina väntade vi bara på att duvorna skulle vakna och flyga ut för att äta frukost, men väntar gör vi nästan fortfarande för det var inte många duvor det kom. De få som kom flög högt så det var inte lätt för skyttarna.

147106-222147106-221
Passitivitetsträning med skott är bra


Två duvor träffades dock och Henke fick börja med att söka upp en som var skadeskjuten, det gjorde han med bravur. Oscar fick en ganska lättapporterad duva som låg mitt ute på åkern väldigt synlig, han var dock lite låg och även om han fått nosa på Henkes duva så blev han lite osäker på vad han skulle göra så jag fick gå med honom ut och stötta honom. När han väl fick den i nosen så tog han upp den med det samma och bar in den fint. Skotten berörde Oscar på ett lite konstigt sätt men det hade säkert lite med adrenalinet att göra, han satt dock passiv fint under hela jakten ( ett litet pip när han hörde Emma vissla med pipan på Henke men det var allt).

147106-220
Ser ni honom med sin duva?

147106-223
Lite suddigt men matte e glad



Vi hade en duva till som skulle letas upp så jag skickade Oscar att söka efter den, iom att han var lite osäker i situatinonen så lyssnade han fint på mina kommando som stoppsignal och mina dirigeringar. Tyvärr hittade vi inte den duvan, men han fick hålla den som han tagit innan när vi kom tillbaka. Även om han inte fick nåt med sig in så jobbade han på fint och han är ju inte den som tar sig så mycket av att gå ut även om han inte hittade något.

Det var en helt enorm känsla att vara med på praktisk jakt med hundarna, Oscar var inte stressad på det sätt som han varit förr vid jaktträning utan skötte sig bra tyckte jag, det var ju trots allt första gången för honom mig veterligen, tror inte att han varit ut på praktisk jakt tidigare.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Tack för en trevlig och rolig morgon. Hoppas att vi kan göra om det. Problemet är bara att jag är jättetrött, men Zicko är jättepigg.
Kram Susanne
PS Oscar, matte sa att du var jätteduktig med duvorna och passiviteten/Zicko

Postat av: stina

Duktig Oscar!Vad häftigt att vara med på riktig jakt.
Ha det bäst
Kram Stina

2007-09-30 @ 17:24:26
URL: http://tosseriet.webblogg.se
Postat av: Ia & Kelly

Vad duktig Oscar är som kan apportera färsk fågel.
Det är alltid roligt att se vad de gå för, när det verkligen gäller.

2007-09-30 @ 19:24:04
Postat av: Emma & Henke

han var absolut duktig på att apportera!!!! (vi ville oxå haft en med huvud) =)
väldigt nyttigt & spännande att se hur gossarna reagerade med riktiga skott idag.... Hoppas att vi inte avskräckt "skyttarna" inför framtida jakter!
Krameli kram

2007-09-30 @ 19:59:01
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Visst är det kul! Ska försöka få vara med på duvjakt oxå senare. Men jag kan inte riktigt skryta med att Shiva var lugn och helt tyst :( Men duktig annars.

2007-09-30 @ 20:08:25
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Sara & Salsa

Åh vad roligt och nyttigt, det måste ha varit superspännande! Nästa år får det vara vår tur!

2007-09-30 @ 21:25:08
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Maria & Meia

Låter jättespännande! Vilken duktig kille du har. Hoppas allt är bra med er annars. Kul att kunna följa alla via bloggarna nu när avståndet är lite längre.

2007-09-30 @ 22:55:10
Postat av: Lena och Guinness

Tack för grattis-hälsningen på Kias blogg.
Det var en nöjd fyrbening och en stolt tvåbening som gick till sängs igår.

2007-10-04 @ 09:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback