DEBUTEN

Ja då var debuten avklarad och det var mycket nerver och fjärilar i magen imorse kan jag meddela. Tävlingen hölls på Malmö Brukshundsklubb och det var DM i Lydnad Elit och i Agility så det var MYCKET hundar och tält och speakers runt agilitybanan men lydnadsplanerna låg tack och lov en bit bort.

Oscar skötte sig bra när vi gick runt i början men det blev mycket intryck så han fick ligga en del i bilen innan vi skulle lotta mm. Jag drog startnr 2 vilket jag hade hoppats på. När det så var dags så var min Lukas (fortfarande nervositetet)  inlåst i Malins handskfack:)

Platsliggningen gick bra han snusade en gång men det måste domaren ha missat för det blev en 10:a på den, samma poäng på tandvisningen, vilken Flat är inte tillgänglig????

Ut från banan och körde lite fotgående, tyckte att OScar var lite disträ men det var ju o andra sidan hundar precis äverallt. 

Väl inne för min tur så började vi en linförighet, vid första halten satte han sig inte och när jag efter ungefär halva tiden kom på att jag gick för sakta och ökade tempot gick han mycket bättre, enligt Malin gjorde han en super vänster om halt:) Han flöt ut lite på slutet och tyckte att han skulle fortsätta ut från planen!!! 
Läggandet hade han missat helt, han la sig helt sonika inte utan följde med mig framåt:( GRRRR men det är bara att skaka av sig och glömma det direkt. Nästa moment inkallningen gick bra tyckte jag det var en väldigt kort inkallningssträcka och Oscar brukar ha bättre tempo desto längre den är så han tog ju inte precis i vad han tålde direkt. När jag kommenderade stanna på ställandet så tyckte jag att det kändes som om han var på väg med mig fram så jag satte ut handen och fick ta ett DK på det, men jag ville verkligen inte ha med honom fram en gång till.
Apporten tog han innan och sen rullade han runt den i munnen. Hoppet gjorde han bra förutom att han sätter sig snett.

Platsliggning     10   30
Tandvisning       10   10
Linförighet            7   28                     Sitter ej, tappar pos
Läggande            0      0                     Ligger ej
Inkallning             9     27                    Tempo
Ställande             7,5  22,7                Steg
Apportering         6      6                      Tar för tidigt, tugg
Hopp                    9     18                    Sitter snett
Helhetsintryck    7,5  7,5 

Totalt skrapade vi ihop 149 poäng så vi gjorde inte bort oss totalt men jag vet ju att han kan så mycket bättre. Jag är dock nöjd med att han höll sig på mattan och inte fick ett tokryck en enda gång:) 

Tyvärr var Malin så fokuserad på att skriva mina poäng och titta på mig så hon glömde ta fram kameran därav avsaknaden av bilder men så kan det gå. Tack för sällskapet och stöttningen idag Malin:)

Nu tar vi nya tag och provar igen om ett tag.  

Kommentarer
Postat av: Susanne

Va duktiga ni är!!! Det var väl bra poäng för att vara första gången!!! Nu vet du hur det är att tävla med Oscar och det kan bara bli bättre!
När är nästa tävling?? =o)

Ha en fortsatt trevlig helg!!
Stor kram från oss!!

Susanne & Vovvarna

Postat av: L8 med bordercolliegänget....:-)

WOW!!! Way to go, Malin =)

Duktiga har ni varit!!!
BRA KÄMPAT!

Ha en fortsatt härlig helg!

KRAM

2008-04-19 @ 18:26:41
URL: http://l8ardin.cybersite.se
Postat av: Lena och Guinness & Grappa

Det var jätteroligt att se dig och Oscar idag. 149 poäng är inte fy skam. Nu kan ju premiärnerverna helt läggas på hyllan och så sätter ni ett första-pris nästa gång. Jag kommer att följa er med spänning.

Ha det så bra!
Lena

2008-04-19 @ 19:44:27
Postat av: Kia

Jättegrattis Malin till er debut.Vet att du ville mer det viktigaste är ju att du är nöjd med din pojk!
Är säker på att det kommer mera........
Kia

2008-04-19 @ 19:57:50
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Sara & Salsa

Å så skönt att ha det avklarat! Det gick ju bra för att vara en debut. Nu är du lite tuffare nästa gång och det kommer han märka direkt. Grattis!!! Ni klarade ju ändå det mesta utan att flippa ur, bara det...

2008-04-19 @ 20:44:12
URL: http://flatcoat.blogspot.com
Postat av: Zicko och Azlan

Grattis till en bra debut.

Kram
Susanne

2008-04-19 @ 22:28:09
URL: http://azlan0zicko.zoomin.se
Postat av: Stina & Toss

Hej,

Skönt att debuten är avklarad eller hur...? Du ska vara hel nöjd med dina poäng. Ingen lätt debutmiljö precis - sååå mycket störning som det var igår brukar det ju inte normalt vara på en lydnadstävling!!!! Jag och Toss kikade på er fram till ställandet - sen var det dax för oss att gå in på banan. När är nästa tävling!!

Ha en skön vecka

Kram Stina & Toss

2008-04-20 @ 14:38:04
URL: http://tosseriet.webblogg.se
Postat av: Karin & Diesel

GRATTIS till er gjorda debut med fina poäng!!Ett ynka litet läggande från 1:a priset!!

Jag tycker att ni gjorde en kanoninsats och vet att det kommer komma in många frstapris hos er framöver!

När är det dags nästa gång?

KRAMAR till dig och den svarta och den bruna från mig och den svarta

2008-04-20 @ 18:39:21
URL: http://www.movie-star.se
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Grattis!! Det var väl en kanonstart för er! Skönt att han inte hittade på nåt bus. Det sista lilla sätter ni nästa gång!

2008-04-20 @ 19:48:16
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Malin

Tycker absolut att du ska vara nöjd med er debur,
även om jag vet att du ville mer!
Klantiga klantiga Malin som inte tog en ENDA bild..
(jag som brukar få frågan om jag har kameran klistrad i handen.. *fniss*)

2008-04-20 @ 20:16:29
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Sara, Östen och Sudden

Grattis Malin och Oscar till debuten! Visst är det väl skönt att ha den avklarad?! En tvåa är inte fy skam, och nästa gång kommer det säkert gå ännu bättre! När blir det, förresten?
Kramar från oss alla

2008-04-21 @ 10:10:00
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback