Nyinlärning för Oscar

Igår var första gången jag och Oscar skulle träna för Åsa. Vi skall lägga om träningen helt i lydnaden och jobba mycket med possitiv förstärkning och att Oscar skall tycka att det är roligt. Kommer även att byat ut några kommando då Oscar ser ut som om han skall sjunka genom jorden så fort jag säger fot till honom, han tar det som ett väldigt starkt och nedtryckande kommando och då är det svårt att få det till något roligt.

När jag kom till Eslövs BHK så var jag tidig, passade på att träna Zolo lite innan. Zolo fick stanna i buren så tog jag två dummies och la ut dem längs med ett staket, tog ut Zolo lät honom kissa och nosa lite. Färdiga för träning satte jag honom mellan dummiesarna och skickade höger. Gick lysande skickade sedan vänster och det gick också bra. Sedan gick jag in på apellplanen där var klippt i gräset så det blev en tydlig linje. La ut linjetag på olika avstånd och det gick riktigt bra. Lade sedan linjetag mot en stolpe som också fungerade bra. Kastade en störningsdummie åt sidna men skickar jag bara när Zolo har rätt fokus det vill säga att ögonen är riktade dit jag vill att han skall springa så löste han uppgiften galant:) Blev några höger och vänsterdirigeringar på stärningsdummiesarna. Lade ut en dummie bakom Zolo kallade in och blåste stoppsignal och skickade på ut, varierade mellan att kalla in efter stoppet eller skicka på ut så han lyssnade på mig och inte på vad han trodde skulle hända. Träningen med Zolo gick lysande och även om Åsa kom med sin hund så fokuserar han på mig (eller är det kanske dummiesarna) bryr sig inte alls om störnignar runt omkring. GLAD MATTE:)

Susanne med Zicko skulle också träna för Åsa så när de kom gick vi in för lite teori och genomgång av framförmapp mm. Det är lite av en djungel men det skall nog klarna helt så småningom. Vi tränade inomhus för det blåste verkligen nordanvind ute och hundarna fokuserar ju ofta bättre inomhus. 
Började med att klicka för kontakt och det gick super, stackars Zicko hade dock lite problem med att släppa fokus på Oscar så de fick hälsa och sedna gick de inte i ett annat rum. 
Klickade för ögonkontakt framför mig sedan vände jag och Oscar skulle följa efter mig och söka ögonkontakt, gick inte lika bra men efter några klick för rörelse så gick det också bra. 
Visade Åsa läggande och det gick bra förutom att han hela tiden envisas med att sitta innan han lägger frambenen vill ju ha ett läggande från stående men det skall vi nog få till så småningom.

Åsa visade även hur jag skulle få Oscar att ställa sig från liggande och det kommer vi träna till 1000 nu för det kommer vi ha nytta av i framtiden. Nu skall vi träna på framförmappen i två veckor så blir det träning för Åsa igen. Skall bli så kul att de om detta kommer att funka på OScar vilket jag iof sig tror att det kommer att göra för han är redan på hugget så fort det är träningsdags. Han vill ju gärna göra saker på sitt sätt och det får han ju lite nu då han själv skall tänka ut vad det är jag vill.

Har även börjat klicka avlämningarna med Zolo, han har ju börjat släppa dummien framför mig vid apporteringen och nu har vi tränat detta genom att jag lägger ut en dummie ( inomhus tränar vi än så länge) Zolo hämtar, jag sträcker fram handen, lägger han den i handen blir det belöning lägger han den på golvet börjar vi om som om inget hade hänt. Det skalll alltså vara skitkul att lägga den i min hand. Får se om detta fungerar eller om jag måste bryta ner det ännu mer.

Återkommer med rapportering hur det går för oss under nästa vecka.
Tills dess KRAMEN
  

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

En kanon träning med Zolo... skall bli kul att se honom in action på onsdag.



Skall oxå bli roligt att följa din träning med Oscar och få se/höra/läsa om hans framgångar.



Ha det gött!

Postat av: Maria & Meia

Va spännande med ny träning för Oscar. Kanske jag & Meia ska testa henne när vi kommer hem? Såg att hon hade tävlingslydnad för nybörjare. Ser fram emot att få höra vad du tycker om träningen.

Ses snart!

2008-09-16 @ 09:41:42
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Kia

Hoppas att du hittar någon ny träningaform med Oscar så att ni kan få det att fungera bra tillsammans.Ska följa bloggen din o läsa.

Kia

2008-09-16 @ 09:50:06
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Carina

Du får gärna maila mig mer uppgifter om den boken om mentalitet. Du får mailadressen nu.



Det klickas i alla buskar snart nu och även en gammal hund som jag får nog snart ta det till mig. Skall bara uppbåda lite "nytänkande" i huvudet först ;-)

2008-09-17 @ 09:16:13
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Cilla

hej Malin!

Roligt att läsa om din jaktträning. Nu du, nu blir det en jakthund även här. Jag har valt tik som kommer paras i början av nästa år. Givetvis en golden, hos uppfödaren som jag hittade för mer än 3 årsedan. Tuva-strulan kämpar jag vidare med, ska försöka ta mig ut på någon tävling någon gång, innan hon fyller 10 i alla fall. Jag förstår att det snurrar i huvudet när du ska lära dig jakt. Jag begriper inte ens vad linjetag är, så det är en del att sätta sig in i ;)



ha det så bra och lycka till med er träning

Kram

Cilla

2008-09-18 @ 16:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback