Klickerhelg

Vilken hekg!!!! Igår började vi kursen kl 10, började med fika och presentation, vi var fyra stycken så det blev mycket bra kvalitet då man fick mycket hjälp och tips. Efter presentationen blev det klickträning där en av deltagarna fick vara hund och en annan klicka, alla fick vara hund och klicka vars en gång. Tror att hundarna är lättare att klicka än vad vi människor är, vi har ju så mycket med oss och tänker alldeles för mycket:) När det väl var dags att ta ut hundarna så hade himlen öppnat sig och det regnade en hel del, men som det sägs, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Vi började klicka för kontakt i olika positionen, mycket från farmförmappen, sittande liggande och stående. Jag hade Zolo ute och det gick riktigt bra tyckte jag. Ärligt talta så var det så mycket info igår så jag kommer inte ihåg vad vi gjorde mer!!!!!
Vi fick läxa att träna in att hunden skulle lägga hakan i handen på en, det hade jga redan börjat träna med Zolo så då fick jag ta ut Oscar istället. Efter detta blev det lite mer prat och diskussioner, ohhh vad det är nyttig och trevligt att reflektera sin träning med folk som tränar och tänker i stort sett likadant.

Väl hemma igen blev det en omgång träning till och sedan var det iväg till goda vänner med middag och trevligt sällskap. När vi kom hem blev det en omgång tränign till, ja jag är tokig men jag tränade vid 23.30:)

Idag började vi att reflektera över gårdagen och gick igenom kedjning av moment. Vi fick även göra ett uthållighetstest som gick ut på följande:
1 min så många repitioner av ett moment tex sitt som jag valde, skall vara frivilliga sättande alltså utan kommando.
1 min vila Time Out
1 min så många rep av samma moment som innan men en medhjälpare klappade händerna samtidigt
1min Time Out
1min så många rep av samma moment som innan men medhjälparen klappade händer och gick runt oss
1 min Time Out
1 min så många rep av samma moment som innan men medhjälparen klappade händer, gick och pratade runt oss

Zolo funkade bättre ju mer störning det blev och det är ju inte så konstigt egentligen. när vi är hemma och tränar så är det nästan aldrig tyst, har man barn så är det liksom inte det:) Han har lättare att fokusera på mig ju mer störning i princip, bar att veta vi får försöka jobba i störningsfri miljö nån gång också.

Vi tränade även target, både tass och nos. zolo vill gärna ta upp den med munnen när vi var ute, hemma har han inte gjort det men nu var det mcyket roligare. Hade en I-click när jag började men bytte sedan till en annan klicker som ahr ltie högre ljud och då gick det bättre. han var så fokuserad så han hörde itne det låga klicket från I-clickern:) Det blåste även en del så det gjorde ju också att det hördes sämre. Testade också nostargeten och det gick också bra.

Vi gick in och reflekterade lite det behövdes då hendarna var så trötta så man kunde se ögonen snurra (nästan iaf)

Vi skulle sedan ut och bakåtkedja två beteende. Jag valde tasstarget och sedan sitt. Belönade upp sittet med en leksak och kamp med den sedan gjorde jag några skick på targeten och sedan ett uppbelönat sitt. Nu var det dags att skicka på targeten och därefter kommendera sitt och sedan belöning. Belöningen för taregen blir då sittet som hunden vet att den får belöning för. Hoppas att jag fick till det rätt, rätta mig annars ni som läser och kan.

Jag tog inga foto själv men Susanne och jag skall se om jag inte kan få snylta några av henne så ni får se hur kul vi hade. Kan verkligen rekommendera att gå en kurs då och då för att få inspiration. För er som inte provat på klickerträninga TEST det är så kul och man kan verkligen ha superkul med hunden. Man behöver ju inte träna in lydnadsmoment om man inte vill det är ett supersätt att träna in trick och konster med hunden och hunden blir TRÖÖÖÖÖT av detta, den får ju tänka själv och det tröttar ut dem.

Imorgon blir det förmodligen ett spår i skogen med Emma och hennes hundar det var ett tag sedan så det skall bli kul.

Tills nästa uppdatering
KRAMEN


Kommentarer
Postat av: Maria & Meia

Låter SÅ spännande! Vi ska definitivt testa på klicker när vi kommer hem. Tror Meia hade gillat det.

Lycka till med dina goa vovvar!

Kram

Postat av: Helene & Wallander

Så kul ni verkar ha haft det och så lärorikt. Jag vill oxå lära mig mer (tror inte helt på detta sätt ännu... men det beror säkert på att jag inte gör rätt!)



Du får berätta mer på Onsdag.

2008-09-21 @ 18:06:24
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det känns som att det var en lärorik helg, och att du ligger steget före till på fredag....



Kram Susanne med gänget

2008-09-22 @ 06:43:08
URL: http://azlan0zicko.zoomin.se
Postat av: Susanne & Klicka

Hej på er!

Kul att läsa en bra sammanfattning av helgen ;) Själv har jag inte hunnit skriva ihop något men jag har lagt lite bilder i mitt fotoalbum, det är bara att sno dom rakt av ;)

Ska bli riktigt kul att se er på återträffen, ni kommer att vara grymma!!! Jag vet ju hur flitig du är med din träning!

Ha det så gott, vi hörs! KRAM

2008-09-23 @ 20:13:41
URL: http://klicka.cybersite.se
Postat av: Sara & Salsa

Ujuj vad krångligt det låter... Jag använder klicker men jag har inte gått kurs och är inte så avancerad med target och kedjning och allt vad det heter. Men nu blev jag sugen...

2008-09-25 @ 21:17:22
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback