Jaktträningsavslutning och klickerträning

I onsdags var det avslutning på jaktkursen som jag och Zolo har gått. Vi skulle få prova på sök, hos Gert var det ett sök med dummies och hot Kent ett sök med vilt. Vi skulle prova hos Gert då Zolo behöver träna mer på vilt innan vi lägger in det i ett sök. under tiden som man väntade på att få prova söket skulle veckans pausfågel ta hand om oss nämligen Per!
 

Våra eminenta kursledare Kent och Gert.


Vi fick börja gå på en linje och då skulle vi ha hunden i hand, hunden skulle alltså hålla sig vid vår sida och inte framför oss. Som om detta inte var nog så var Per riktigt störig genom att låta och kasta dummies. Zolo var långt ifrån i hand så detta behöver verkligen tränas. När vi hade kommit en bit frammåt så fick vi en extra störning bakom oss i form av en häst som hoppat ut ur hagen. Gammal hästtjej som man är gick jag ditåt efter att jag lämnat av Zolo till Per.

När hästen lugnat sig så fick jag tag i grimman och vi gick mot hagens ingång, som var en bra bit bort. Väl framme vid ingången till hagen så väntade jag in Ellinor som skulle öppna den till mig, under tiden vi väntade så hoppade kompisen som var kvar i hagen också ut. Jag släppt den hästern jag höll i, inte helt lätt att hålla en STOOOR häst i bara grimma som man dessutom inte känner. nu kom då nästa problem, hästarna sprang mot motorvägen och kl var ca kvart över sex= mycket trafik. Ringde till jobb och fick tag i en kollega som har bra koll på hästgårdar i Skåne. Efter många om och men fick jag tag i hästen med grimma igen, kompisen var utan grimma men höll sig hyfsat när sin kompis. Fick låna ett koppel av Kent som jag trädde igenom grimman så det blev lättare att hålla hästen. Efter ytterligare ett tag så kom en veterinär som bor i närheten som min kollega fått tag i. Hon kände dock inte igen hästarna men känner en massa folk i trakten så till slut hade vi spårat den man som hade hand om betet. När vi väntade fick vi även besök av en polispatrull också, så det blev jobbsnack och hästsnack. Efter en stund fick patrullen bege sig till lite viktigare ärende vi hade ju trots allt läget under kontroll. Nu hade mörkret lagt sig och det hade nog gått två timmar. Hästarna lämnades över och jag träffade träningsgänget när de var på väg tillbaka till bilarna. Tack Wallanders FAR och LILLMATTE för att ni tog hand om Zolo när jag var på hästjakt. Ja det blev välbehövlig passitivitetsträning för Zolo och iställer för jaktträning med hund blev det hästjakt för min del


Min nya kompis!!!!!!!!


Idag fredag var det dags att träffa Åsa igen och träna med Oscar. Vi bärjade att köra lite av det vi tränat sedan sist och det gick hyfsat. idag var vi ute på apellplanen och Oscar har ju en förmåga att vilja NOSA.

Jag började med att klicka för stående framför mig och sedan backa och klicka för kontakt. Detta gick riktigt bra får jag säga. Testade att vända upp så att Oscar kom i fotposition men då sjänk han ihop och började nosa direkt han trivs verkligen inte i den positionen. Vi bytte taktik och lät Oscar nosa!!! Jag gick ifrån honom och när han kom upp mot mig i närheten av vänster sida klick-godis. Alltså belöna att han självmant letar upp mig och detta skall då leda till att vänstersidan blir positivare:) Detta gick också över förvantan och han bjäd på riktigt många försök i fotposition och sökte kontakt så jag är SÅ GLAD. Nu vara Oscar trött så det blev stadga i form av platsliggning. han var iten riktigt stadig i sitt liggande idag. Han brukar ju ligga så fint men han blev lite osäker när det inte var riktigt som vanligt samtidigt som han var supertrött.

Summa sumarum är jag MYCKET NÖJD med vårt träningspass idag känns som vi e på G.

Innan jag träffade Åsa passade jag på att ta en tur till TEBA. Det blev lite ben och en godisficka, en dummie snöre till visselpipa och mat. Alltid kul att komma till TEBA finns ju hut mycket som helst det kan lätt bli DYRT.

Nu är det snart dags för jobbet två nattpass framför mig och ett kortare kvällspass på söndag så nu blir det ingen uppis förrän efter helgen.

Ha en trevlig helg allihopa och vi håller alla tummar för de som skall ut på prov och tävlingar.
KRAMEN

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Attans otur att du missade sista kursgången, men du stod så klart för onsdagens goda gärning!



Härligt att höra att du känner att du & Oscar är på "G".



Ha en bra helg!

Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Ja det var ju en lite annorlunda träning! Men tur att ni lyckades undvika en mororvägsmassaker.



Det blir säkert fler tillfällen att träna jakt senare.

2008-09-27 @ 08:55:26
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Susanne & Klicka

Hej på er,

kul att ni klickar vidare och att ni får så fina resultat!!! Jag följer er med spänning, ha det bäst, vi ses nästa helg... ;)



KRAM

2008-10-07 @ 08:03:55
URL: http://klicka.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback