Jaktkurs igen

Igår var vi alltså på jaktkurs igen. Hade planerat min klädsel innan på dagen, en ljus tröja och sedan min väst utanpå. Den ljusa träjan skall göra det lättare för hunden att se dirigeringarna, har aldrig tänkt på det innan men det är ju korkat att klä sig i brunt/svart/grönt när bakgrunden är i den färgen, än så länge har det inte så stor betydelse men när man skall stå på 80-100 m avstånd och dirigera hunden så har det STOOOR betydelse att hunden kan se mina armar. Men men det gick åt pipan, när jag skulle åka vräkte regnet ner och jag har inga ljusa armar på mina regnjackor, bara brun eller svart, har iof sig en vit men den har jag nrä jag skall till jobbet och den hade nog inte varit så vit efter en träningskväll:) 

Väl framme hade regnet dragit över och vi fick finfint väder hela kvällen Började hos Kent med höger och vänster dirigeringar. Två medarbetare som stod på en stig med ett hinder (i detta fallet buskar) bakom sig, jag satte Zolo mittemellan dem och gich en 10-15 m ifrån honom. en av medhjälparna lockade lite med dummien så att Zolo tittade dit och när han sedan tittade på mig satte jag upp en stopphand för att han skulle stanna kvar och sedan lugnt ut med den andra, när jag var redo tog jag ned stopphanden och lutade mig år vänster och sa SÅ, Zolo såg lite frågande ut men när jag sedan la till JA så gick han och hämtade dummien jättefint. Avlämnignarna är det som vållar störst problem just nu men det är bara att kämpa på. Likadant igen men den andra medhjälparen släppte denna gången, Zolo fortfarande lite frågande men  efter lite peppning gick det bra. Sista gången släppt medhjälparna sina dummies och jag skulle skicka på den som Zolo tittade mist på. Detta var ett bra sätt att träna höger och vänster dirigeringar på, nu får jag lära Eric kasta dummies också Elin är ju redan riktigt duktig på det.

Hos Gert fick vi testa uttecknet och det går alldeles utmärkt det är bara jag som skall göra tecknena ännu tydligare, än en gång funkar de så här nära men målet är ju att de skall funka på betydligt längre avstånd:)
Körde även två linjetag, la ut två dummies och Zolo bytte INTE, la medvetet ett stort avstånd mellan dem men han kom på inkllningssignalen, var dock lite snabb på den, Zolo hade inte fått tag i dummien innan jag blåste men jag var ju så rädd att han skulle gå på nästa också.

Jag är mycket nöjd med träningen igår. Det blir förhoppningsvis jakthund av Zolo till slut:)

Idag var det dags för rallykursen igen och mina kursare är såååå duktiga, idag var det näst sista gången så jag satte upp två banor, Jannice som jag har kursen med kom lite senare idag. Nu har vi gått igenom alla skyltarna och nästa gång blir det en avslutnignstävling, det kommer att gå alldeles utmärkt för dem.

Tills nästa gång
Stora Kramen:)

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Klart det blir en jakthund av Zolo-killen... du behöver inte tvivla det minsta.



Det där med klädvalet hade jag inte en susning om, och jag som köpte ny fleece i grönt. Nu blir det till att leta ljus tjocktröja... men shoppa är ju skitkul så...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback