Äntligen jaktträning igen

Idag var det äntligen dags för jaktträningen igen, vi missade ju förra veckan pga mitt jobb. Trodde att Zolo skulle vara lite lugnare idag eftersom han har fastat sedan i måndags då han var kass i magen, men ack nej igen ridk på den hunden.

Vi började med att testa en dold markering, jag gick fram som första förare och då kom min orutin in. skickade från vägen vi stod på och skickade för långt ifrån, så jag kallade in och vi tog om det jag gick ut från vägen i gräset för att han inte skulle vara bunden till vägen gick mycket närmre och då gick det bättre. Måste tänka på mitt kroppspråk vid avlämningarna bara:)

Sedan gick vi över till att gå igenom grunderna för linjetag, visa hunden tydligt och lugnt. Gert såg något som jag itne tänkt så mycket på innan, när jag går här med Zolo och kommenderar sitt går han ett steg till så han kommer framför mig och det betyder att han vinner en halv meter som jag måste gå fram. nu skall jag vara superkonsekvent och noga med att han skll sitt brevid mig när vi tränar så att han lyssnar till mig och inte går före mig. Skicakde på linjetag och det låg två dummies på linjen, jag såg bara en så jag trodde att det bara var en kvar men ack nej. Zolo gick fram och tog den längst bak för att sedan byta och försöka ta in båda på samma gång. Detta är ett problem att han inte kommer in direkt utan tar ett extra var innan han går mot mig men här måste jag bestämma mig och bli mer bestämd han skall till mig direkt inga extravarv här inte.

Zolo kände jag inte igen idag hade verklgien stängt öronen. Vi delade upp oss två och två. Jag och Jimmy med Skott bärjade med korta linjetag på en stig som inte var jättetydlig, här gick det riktigt bra. Sedan gick vi till vägen och körde lite längre linjetag där, sista övnignen var att skicka på lijetag i morvind mot en flagga och en björk men utan hjälp av stig. Jag började med ett kort och då gick Zolo inte alls dit han skulle och när jag skulle bryta honom hade han än en gång stängt öronen. andra gången gjorde han likadant men när han itne bröt gick jag ut och handgripligen hämtade honom och sisat skicket gick jättebra:)

Hos Kent var det stoppsignal och ut träning. Började med att sätta hunden på sitt kvar och sedan gick jag och Kent ca 15 m bort, jag kallade in och på halva vägen blåste jag stoppsignal, Zolo stannade men han ville inte sätta sig utan jag fick gå mot honom och säga till på skarpen för att han skulle sitta. När han satt kastade Kent en dummie åt sida och sedan skulle jag kalla in och när han var hos mig skicka på ett linjetag. Detta gick över förväntan.

Nästa övning satte jag Zolo lämnade honom kallade in stoppsignal, jag kastade en dummie bakåt kallade in och när han var hos mig vände vi om och jag skickade på dummien. Detta gick också riktigt bra tyckte jag.

Sista övningen var en utövning, satte Zolo mellan mig och Kent. Kent kvackade och kastade en dummie mellan sig och Zolo som Zolo skulle kolla in, när Zolo tog ögonkontakt med mig skickade jag på ut. Detta gick superbra:) Härligt med en sådan avslutning. Under tiden vi gjorde sista övningen så började det blixtra och åska så vi drog oss mot bilarna för att vara på den säkra sidan.

Tyckte att Zolo hade lite väl stängda öron idag men när jag väl talade om vem som bestämde gick det mycket bättre.
Så det är bara att träna på:)

Ledig imorgon ocks sedan är det jobb i helgen men då halvnattpass, 16-02 och det gillar jag bättre än dagpassen.

Tills nästa gång KRAMKRAM

Kommentarer
Postat av: L8 & Leo & Kevve

Halloj Malin!



Vad kul att läsa om jaktträningen, så jag får lite inblick i det hela. Har verkligen ingen koll alls på det!

Hade varit kul att hänga med och kolla någongång!

Stor Kram

Postat av: Emma som stannade hemma

Hej!

När jag läser om er så tycker jag att det verkat gått bra! Är ju där för att lära, eller hur? =)

Man kan ju säga att dom är i en liten speciell ålder just nu.

Jimmy var supernöjd och informerade mej om att jag inte längre får vara med på kursen!

Jobb för mej i kväll, vi ses imorgon natt.

kram

2008-09-04 @ 07:41:43
Postat av: cattis

var oxå på kurs i onsdags,var ni ute i det ovädret som vi körde hem i kan jag förstå att ni bröt.härligt att det går så bra för zolo brun! ha den bra helg. kramizar cattis zack diza

2008-09-05 @ 09:26:03
URL: http://www.freewebs.com/cattisflats
Postat av: Björn & Clara

Tjena

Härligt att läsa om er träning.



Björn med Clara

2008-09-05 @ 12:38:36
URL: http://www.clarabella.se
Postat av: Helene & Wallander

Hallojsan, kul att läsa att det fungerade så bra för er i Onsdags även om Zolo stängde öronen lite emellanåt.



Vi skall väl inte heller klaga på resultaten, vi är ju där för att lära oss...



Ha en bra helg både på jobbet och hemma!



2008-09-05 @ 22:35:05
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback