Träning på klubben och kurs

I tisdags var jag och Emma med Henke på klubben och tränade, då var även ett annat träningsgäng där och vi körde en platsliggning. Oscar låg fint ytterst och med Henke brevid sig. Men när en anna tik reste sig och kom för nära kunde Oscar bara inte hålla sig, jag såg hur han försökte men till slut så var han bara tvungen att ta ett jätterace med denna vackra tik. Tillslut var hundarna infångade och vi gjorde ett nytt försök. Men... när samma tik reste sig igen och kom bort till Oscar så kunde ha inte hålla sig liggande denna gången heller, han försökt verkligen men frestelsen blev FÖR stor för honom. Efter detta så la jag honom en kort stund så att han fick lyckas en liten stund iaf.

Sedan gick Emma och jag iväg för att träna, jag körde lite fotgående som gick bättre än jag trodde att det skulle göra med tanke på att det fanns en snygg tik på apellplanen. Började även träna in läggande under gång och detta gick faktiskt super, snabba fina läggande blev det så det var jättekul. När det började skymma så gav vi oss hemåt för att skriva i våra nyinköpta träningsdagböcker!!!!!

147106-59
Oscar i spänd väntan på tävlingskursen

I onsdags var det åter dags för tävlingslydnadskursen. Vi startade med platsliggning och det gick ju mindre bra!!! Oscar hade lärt sig från  dagen innan att man minsann kan resa sig på platsliggningen:(  Han reste sig och kom efter mig och att han kom efter mig tyckte väl iof sig jag var skönt så att han inte förstörde för någon annan men han skall ju LIGGA. Nästa vecka när vi skall ha platsliggning blir det till att börja om frän börja och bara gå en kort bit ut.

Sedan band vi fast hundarna i staketet till Oscars STOR förtret. Han stod och tyckte extremt synd om sig själv och skällde konstant, uppstressad blev han till max så när jag väl skulle träna fotgående med honom så var han inte speciellt kontaktbar så jag fick fokusera på att gå lugnt med honom några steg och sedan sitt lugnande signaler från mig och några steg till. Detta var alltså ingen kul träningsdag men men det kommer fler gånger som det kommer att gå bättre på!!

147106-60
Jag försöker gå fot några steg m Oscar

När Oscar stod och skällde vid staketet så fick vi en drillning i gåendets mysterier, hur f.n kan det vara såååå svårt att gå bra och sedan skall man svänga och snurra o ha sig tro på fanken att hundarna tycker att det är jobbigt när inte ens jag kan gå ordentligt, men detta skall vi träna utav bara den för behöver jag inte koncentrera mig på hur jag skall sätta fötterna så kan jag ju ha 100% fokus på hunden. På teorin gick vi igenom Fokus och Nervositet, vilket aldrig är fel, man måste ju kunna fokusera på det jag gör nu och inte på det som har hänt eller det som skall hända och framförallt inte det som händer runt omkring som jag inte kan påverka. Förnuftet förstår men undrar om känslorna gör det när man väl hamnar i tävlingssituationen!!


Kommentarer
Postat av: Emma & Henke

Focus, focus, focus...... nu är det mental träning som gäller =)
Här kommer mitt förslag på pränt: -ska vi träffas och torr-gå i min trädgård en kväll? Vi dricker någontig till så blir iaf inte vi torra. *ha,ha,ha* Valet av dryck är frivilligt.......

Vi hörs imorgon!
Kram & Natti,natti

Postat av: Emma igen

ps: vi får väl turas om att vara hund =)

2007-04-13 @ 22:37:03
URL: http://mrperfect.webblogg.se
Postat av: Malin

Tycker absolut att vi tar en kväll & torr-går!

2007-04-14 @ 19:38:37
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Sara & Salsa

Vi har alla våra dagar, så även hundarna. Tycker det märks på Salsa att det börjar bli varmare, hon är lite flåsig... hoppas ni får en bra vecka!

2007-04-15 @ 21:37:13
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback