Näst sista jaktträningen

Denna veckan har varit lite annorlunda kan man milt säga. Ja gjobbade kväll i måndags och sedan natt tis, ons o tors. Det som var annorlunda var att mannen min inte var hemma utan min bror Magnus har sovit här i veckan med barnen när jag jobbat. TACK MAGNUS det var ovärderligt. Detta innebar att jag fick lämna barnen på dagis och skola innan jag fick gå och lägga mig. När man kommer hem runt sju på morgonen efter en hel natts arbete så är man ganska mör och att då itne få gå och lägga sig direkt som jag är van vid är rätt jobbigt, kändes som jag skulle somna när jag cyklade med Eric till dagis:) Väl i säng sov jag som en stock tills klocka ringde 15.00.

På onsdagen så var det dags för jaktkurs och för att få ihop det fick min andra bror Mattias komma hit tils Magnus kom hem. Tack Mattias, vad hade man gjort utan släkten...... Denna onsdagsträningen blev lite annorlunda då vi samlades på Järavallen men skulle köra vidare sedan, närmare bestämt till Teckomatorp. Väl där hade Kent riggat två stationer, hos Kent var det vilt träning med and och hos Gert var det markeringar med skott i form av en dummiekastare (eller vad det nu heter, en maskin som sköt iväg dummiesar mha en fjärrkontroll Gert hade. 

Vi började hos Kent, kan ju tillägga att Zolo var något taggade efter att ha legat och sovit med mig hela dagen:) Kent kastade en and och jag skulle skicka, Zolo ut som ett skott men blev något betänksam när han kom fram till anden. Efter lite pockande och lockande från min sida tog han upp den och kom in fint, avlämningarna brydde jag mig inte om här var bara glad att han tog anden. Jag tyckte att anden var gigantisk men han klarade det bra. Jag är nöjd med övningen och vi har ju inte tränat mycket med skott innnan så det var roligt att se att Zolo inte var ett dugg berörd. Markeringarna var i längsta laget för Zolo då vi fick gå ut och stötta honom så han hittade dem, detta visste jag om innan för vi har inte kommit så längt med länga markeringar och här var ett helt öppet fält utan referendpunkter och ingen kastare såg hunden heller men jag tyckte att det såg ut som han markerade bra men inte hittade längden riktigt, han hade full koll på dummien i luften.

Tillbaka till Kent, som nu hade lagt ut en and i det område de hämtat i tidigare men inte så att hunden såg det. Jag skulle skicka på ett linjetag och se om hunden har förstått det kommandot och det hade Zolo. Det var ingen stig att följa här inte och anden låg i lite högre gräs så det var itne helt självklart att de skulle fortsätta in där man Zolo sprang spikrakt fram efter hur jag visade. han fick anden i nosen och tog den fint. Här fick han ena vingen för ögonen så han såg inte mig när han sprang in utan fortsatte förbi mig men det var ju inget jag brydde mig om i det läget. Bara glad att han fortsatte springa med anden i munnen trots att han inte såg mycket och att han inte blev osäker eller rädd av detta.

Vilken kväll men sedan blev det brottom en då det var en lite längre bit att köra från Teckomatorp. Hem in i duchen och så iväg och jobba.


Zolo med and! Helen m Wallander har tagit fotot TACK

Här kommer två foto från förra gångens träning


inför uttecken (foto av Helen)

Vilken vändning verkligen på stället (foto Helen)

Igår Torsdag var det sista gången för Rallylydnadskursen, vi hade bokat in en domare så det skulle bli träningstävling. Alla ekipagen skötte sig utomordentligt och det var kul att se att det gick så bra för dem trots att förarna inte fick ha godis i handen.

i helgne skall jag till
Susanne med Klicka på klickerkurs och det skall bli SÅÅÅÅÅ roligt och inspirerande, Susanne är en mycket duktig och inspirerande tränare titta gärna in på hennes hemsida så kommer ni att få mycket inspiration om hundträning och en och annan tankeställare också.  


kommer troligen en uppis på söndag efter helgens övningar.

Vill önska alla en riktigt trevlig helg

KRAMEN


Kommentarer
Postat av: Susanne & Klicka

Halloj på er!!

här lyser jaktens flitiga träningslampa ;) Skulle vara kul om jag fick till en dag och komma och titta på er jaktträning!!!

Ja nu är det äntligen dags, här ska klickas! Ska bli riktigt kul att ses imorgon!!!!!

KRAM sålänge... ;)

Postat av: Helene & Wallander

Kul att det gick så bra för er i onsdags, det måste ha berott på den den braiga visselpipan :-)



Hoppas klickerkursen gick bra idag!

2008-09-20 @ 23:02:29
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback