Träning inför WT?!?!?!?!?

JA vad har man låtit sig "luras" till, Emma började prata om att hon skulle starta Skott på FRK:s WT den 25/5 och då började ju denne svensken också tänka på det. Bestämde träning med Emma och Skott idag, ja Krut fick ju naturligtvis också följa med:)

Jag hade både Oscar och Zolo med mig, Elin fick också hänga med då hon dras med en envis hosta så hon var hemma från skolan men lite frisk luft i lugn takt har aldrig skadat någon.

Vi började med att lägga ut ett stort sök (för oss iaf) med ca 15 dummisar i. Zolo satt och tittade på när jag la ut mina dummisar. Sist jag tränade sök med Zolo för några dagar sedan så tyckte han att han var färdig varje gång han kom in, men idag verkade poletten ha trillat ner lite. Det hjälpte ju säkert att han fick sitta o titta när brorsan hämtade varannan gång men han var bättre på hugget idag och satte på näsan bättre. Här gav han sig ut i ris och buskar utan den minsta tveksamhet om man jämför när han spårar och blir rädd för minsat lilla knak så brydde han sig inte ett dugg här. Han knallade någon gång och det är när jag inte har fokus på honom utan koncentrerar mig på annat så det får bli skärpning på matte och ett koppel framför bogen på honom så jag kan korrigera honom i tid.

Sedan blev det några enkelmarkeringar vilka han klarade hyfsat, det är ju inga jätteavstånd än men med tanke på att han fick prova det för första gången för några dagar sedan så tyckte jag att han löste det bra.

Vi la sedan ut några dumisar nära varandra och skickade på linjetag började på ca 10 meter och backade sedan 5 meter åt gången när vi var på 20 meters avstånd hade han svårt så vick fram några steg och han löste det bättre, bara att träna på:)

Dagen slutsat är nog att vi kankse kan våga prova att vara med på WT som träning och inget annat. Kan vara bra med en värdemätare på hur långt vi har kommit i träningen och om det är något man missat. Har ju aldrig startat en hund på prov förr så det skall bli väldigt spännande för min del också. Har ju två dagar till på mig att fundera.

Oscar fick gå ut i söket och ta in två dummisar och det gjorde han bra han jobbar ju på som en duracellkanin problemet är ju att ja inte kan få stopp på honom;)
Han fick även två enkelmarkeringar och de gick bra tyckte jag lägger ju inte så mycket tid på jaktträning med honom just nu men visst är det kul att det funkar det lilla vi gör.

Lite bildbevis blev det ju naturligtvis också

147106-469
Bra grepp och fullt fokuserad


147106-468
Full fräs i skogen


147106-470
Oscar kan också:)


147106-471
Oscar och Elin myser i skogen

TREVLIG VALBORG allihopa!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Emma med Dualdogs

Vaddå lurad?? Vaddå fundera?? Här varken luras det eller funderas det!!!! ;-) Man får se det som träning när man har gossar på bara 9 månader!! Fast som Oscar löste dagens uppgifter så kanske han ska få en chans iaf..... Fundera på det istället!! =)
Sen är det lungt, vi har ju 4 veckor på oss.....
ha en trevlig Valborg!
krameli kram

Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Klart ni skall starta! Vittra är ju inte heller färdig för ett oficiellt jaktprov men detta är ju ingen prestige och bara som träning. Kul om så många som möjligt kommer! Vi ses där ;-)

2008-04-30 @ 20:55:53
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Ia

Själv klart ska ni starta. Jag ska starta Kelly och jag har heller aldrig start någon hund på ett prov förut. Så det har blir första gången för oss oxå.
Vi ses den 24-25 maj.

2008-05-01 @ 11:23:33
URL: http://kellybrown.blogg.se
Postat av: Susanne, Azlan och Zicko

Det låter spännande. Hoppas att ni hade en trevlig valborg.

Vi kan kanske ses på måndag?????

Kram
Susanne

2008-05-01 @ 14:34:20
URL: http://azlan0zicko.zoomin.se
Postat av: Sara & Salsa

En sån söt tjej! Ja då ses vi på Frostavallen, vi ska också komma och göra bort oss, haha! Men nån ska ju komma sist...

2008-05-02 @ 08:54:27
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback